Elaka Dolkstickstetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    Elaka Dolkstickstetror

    Efter att mitt gamla stim med Vinkeltetror börjat dö av så började jag kolla efter en lite större stimfisk som skulle passa i mitt 420-liters tillsammans med fyra välvuxna Skalarer. Efter att ha kollat runt lite grann och läst på så skaffade jag mig 22 stycken Dolkstickstetror. De är väldigt fina och för det mesta rätt stillsamma. Men det verkar som om åtminstone några av dem fått för sig att sätta skräck i Skalarerna vilket inneburit att deras långa fina fenor blivit kortare och söndertrasade. De gömmer sig rätt ofta i bakgrunden dessutom vilket de aldrig gjort förr.

    Kan det vara så att det bara är enstaka exemplar av tetrorna som gör detta som man kan försöka plocka bort? Eller är det så kört att de här arterna inte kan leva tillsammans? Jag har fått för mig att Dolkstickstetran ska vara helt fredlig, så det är lite surt att det blivit såhär.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det låter lite märkligt, med tetrahanar av ganska många arter kan ibland vara territoriella. Troligen har tetrorna lekt och en eller flera hanar försvarar lekplatserna. Dom har helt enkelt plötsligt fått det för bra...! Det bör gå över efter några dagar, och scalarefenor brukar växa ut även om det tar ett tag. Sitt och titta på tetrorna hur de relaterar till varandra! Vilka tror du är hanar resp honor? I ett så stort akvarium lär ingen av fiskarna bli allvarligt skadad, men du har något intressant att studera! Scalarerna lär sig dessutom ganska snabbt vad dom skall passa sig för.

    Kommentar

    Arbetssätt...