Vita pirayor? Serrasalmus Rhombeus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hitch
    • March 2013
    • 13

    Vita pirayor? Serrasalmus Rhombeus

    Hej! Läste nyligen om vita pirayor men sökte lite och lyckades inte hitta någon video på vita pirayor. Då vita pirayor är som svart FAST är stimlevande (källa - http://www.aquaticcommunity.com/se/f...itepiranha.php) så jag undrar om dessa fiskar existerar och isf vart man kan få tag på dom!


    vill även veta vart man kan få tag på Serrasalmus Rhombeus, svart piraya.
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Rhombeus är inte särskilt svår att få tag i, ser ut som elongatus eller nåt på bilden för white piranha.. Pirayor är inte mitt område så elongatus kan vara käpprätt åt helvete men jag vet tillräckligt för att veta att pirayan går att få tag i men bara har fel latin-namn..

    Vad ska du med pirayorna till.. Finns roligare fisk i sjön.. Romben vill ha minst en femhundring själv och då finns det mycket ensamlevande som ger den på käften om man bara vill ha en en penisförlängare.. Den andra sorten går nog inte heller i mindre än 960 med riktigt seriös filtrering..

    Sorry men jag blir alltid skeptisk mot potentiella piraya-ägare eftersom alldeles för många matar skit till dem som inte ens är bra för dem (typ möss och annat rött kött) och alldeles för stora eller onödig foderfisk som bara utsätter foderfisken för lidande och pirayorna för sjukdomar.. Bevisa mig nu fel genom att kunna allt du behöver om filtrering och redan ha ett stort kar..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Hitch
      • March 2013
      • 13

      #3
      Elongatus är det inte för elongatus är en "gäddpiraya". Jag kan inte bevisa dig fel för jag har inget kar (än) eller kunskaper om filtering, MEN! Jag söker mycket information och lär mig, alla var nybörjare någongång.

      Det jag har förstått av svarta pirayor hittills är att dom är aggressiva så att de ej kan vara med andra pirayor, de växer segt (jämfört med andra pirayor) blir ca 40 cm. Gillar "amazon" miljön med växter speciellt som yngling, när de blir större vill dom ha öppnare ytor. Det är även lättare att ha dom i större kar för att dom släpper mycket avföring och det är lättare att rengöra ett större. Man ska rensa bort resterna så fort som möjligt så att pirayan inte blir sjuk och så ska man även rengöra mellan 10-14 dagars mellanrum.
      Sen vet jag nog mer men inget jag kan komma på..

      Kommentar

      • Hitch
        • March 2013
        • 13

        #4
        Det är även viktigt med ett bra filter för att fisken ska må bra

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Jamen dåså.. Du verkar ju närma dig pirayorna från rätt håll iaf.. Jag vet att det finns en bunt här som kan pirayor och sen har du iaf 2-3 stycken på rovfisk. Se som har just rombheus.. Det verkar dock finnas både en black och en white romb.. Jag råkade vara i butiken när en kille köpte en romb och den tror jag gick runt tusenlappen..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Hitch
            • March 2013
            • 13

            #6
            Jo jag vet, känns dumt att köpa något utan någon koll i förväg.

            Jasså i vilken stad köptes denna Rhombeus? Och butik?

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Hufvudstaden (tig tig gällande stavningen pöbel eljest åstundande halshuggning) i vinstas arken zoo.. Shappe som jobbar där är en stolthet för arken zoo-butikerna (om någon arken-höjdare skulle läsa) och kan det mesta om det mesta och lite till om annat..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Hitch
                • March 2013
                • 13

                #8
                Intressant tack så mycket för svaren!

                ha en bra dag

                Kommentar

                Arbetssätt...