Koppartetran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henric Hagberg
    • March 2013
    • 1

    Koppartetran

    Hej.

    Jag är ganska ny i hobbyn så jag har inte riktigt koll på alla olika fiskar.
    Men jag har en grupp Koppartetror 5 hane 5 hona.
    Ni som har erfarenhet av dom, är det normalt att de är så himla aktiva.
    De simmarrunt och "jagar" varandra som skjutton. Och ofta, nästan hela tiden.
    Dom är absolut inte samlade i grupp utan lite här och var och simmar runt som f.n!
    Riktigt den stilen kör ju inte neontetran eller kardinaltetran..

    Erfarenhet av detta? Någon?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är de relativt nya i karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Jag hade koppartetror i mitt första kar och dessa är mycket fina och mycket livliga så jag känner igen det du skriver
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Det är faktiskt ganska så sällan, som jag har sett tetror stimma.
        Man kan se, att dom "stimmar", kanske när dom nyss har blivit isläppta i karet - lite senare, när dom har blivit "hemmavid", bildar dom små grupper.
        Ännu lite senare kan man se - liksom dvärcikliderna, att par bildas.

        Jag kan se detta beteende, dels på mina ganska så stora dolkstickstetror - men även på mina pyttesmå rubintetror, som är femton st. Fyra av dessa har bildat par - å dom stimmar inte alls...
        Dom andra elva, bildar även dom små grupper lite hur som happ.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mattias H
          • September 2012
          • 70

          #5
          Jag har också 10st, riktigt fina.
          När dom blivit hemtama & är ostörda så stimmar dom sådär. Mina är också riktigt bra fart i & jagar varandra som f-n ibland.

          Men kul att se om man stoppar ner handen i karet eller om ungarna är lite "brötiga" i närheten av karet så drar dom ihop sig till ett riktigt tight stim typ storlek tennisboll.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Med en rovfisk i akvariet blir stimfiskarna uppätna en efter en - men så länge det finns några kvar går dom i stim! Det är så det fungerar. När man släpper ned ett gäng stimfiskar i ett nytt akvarium så går de i stim därför att de känner sig osäkra. Att de inte stimmar betyder att de trivs och är trygga.

            Många tetror, barber, regnbågsfiskar etc. ger åtminstone mig ett nervöst intryck. Ju större akvarium desto mindre nervöst intryck ger dom. Det är tyvärr så att fiskar går att hålla ganska trångt, och dom mår bra, men vill man efterlikna naturliga förhållanden så krävs det avsevärda utrymmen.

            Kommentar

            Arbetssätt...