Tetror och pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Tetror och pH?

    Hej!

    Jag ska snart skaffa mitt första akvarium, 120 liter, och befolka det med en eller två sorters tetror, och några räkor. Dock ligger pH-värdet i mitt kranvatten, enligt kommunen, på ca 8-8,5. Tål tetrorna dessa värden? Eller bör jag tänka om ifråga om fiskvalet? Tetrorna är mina favoriter...

    Kommer tillsätta torvextrakt, och troligen även löv, sänker det pH?

    Hoppas det finns svar därute!
  • Perlan
    • July 2012
    • 79

    #2
    Ursprungligen postat av oelendra
    Hej!

    Jag ska snart skaffa mitt första akvarium, 120 liter, och befolka det med en eller två sorters tetror, och några räkor. Dock ligger pH-värdet i mitt kranvatten, enligt kommunen, på ca 8-8,5. Tål tetrorna dessa värden? Eller bör jag tänka om ifråga om fiskvalet? Tetrorna är mina favoriter...

    Kommer tillsätta torvextrakt, och troligen även löv, sänker det pH?

    Hoppas det finns svar därute!
    ja torv och löv sänker PH, OM KH värdet inte är för högt. vad har du i KH?

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      Jag vet inte riktigt. dH är enligt kommunens info 4-5 dH. Har dock inte helt förstått skillnaden mellan dH och KH än.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Beror helt på vilka tetror du ska ha. Du kan inte dra alla över samma kam

        Jag har rödmunstetror i typ 7,5-8 ph vatten, dom har levt i 4 år and still going strong

        Kommentar

        • oelendra
          • October 2012
          • 72

          #5
          Nej, det går ju inte. Har tittat igen på artbeskrivningarna, och vissa går ju klart bort, som t.ex. Schultz tetra. Men de som tål pH 7 då? De bör alltså klara ett högre pH?

          Kommentar

          Arbetssätt...