Glödbandstetra vs Svart neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Glödbandstetra vs Svart neontetra

    Håller på och planerar ett akvarium och håller på och velar mellan Glödbandstetra och Svart neontetra. Vad är era erfarenheter av dessa? Är de fredliga mot bl a Guppy? Vart i akvariet brukar de oftast simma, i mellanskiktet?
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Både Glödbandstetran och Svart neontetra är snygga i sig - Glödbandstetran möjligtvis lite "blekare" då den liksom bara har ett guldorange streck som löper tvärsöver. Den svarta Neontetran är lite mer homogen i färgerna. När denna typ av tetra kommer upp i vuxen storlek kan de åtminstone plocka mindre yngel - men de är fredliga fiskar som inte rör guppy generellt.
    En tetra som är något mindre, och som jag tycker riktigt vacker är Kolglödstetran. Kolla in denna.

    Var tetrorna rör sig i karet går inte att säga precis. När de är nyinköpta brukar de stimma ganska bra, men detta är ett beteende som sakta men säkert luckras upp altefter tiden går, och tetrorna blir mer utspridda i karet och befinner sig lite var som helst...

    Här är en film (som jag visat många gånger här på zoopet) på 200 st. Glödbandstetror som gick i ett 960-kar. Just vid detta tillfället stimmade de på ganska fint.


    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Mina svarta är fina och trevliga fiskar men de stimmar dåligt så de gör inte något vidare stort intryck i akvariet.

      Kommentar

      • limaan
        • December 2011
        • 212

        #4
        Mars: Jag har sett den där filmen många gånger och jag tröttnar aldrig på den. Kolglödstetran hade jag helst velat ha då den är otroligt vacker men den gillar nog inte ett pH på 7,5-7,6 tyvärr Är ju gränsfall mer glödbands och svart neontetra också.
        Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
        Följ mig i projekttråden Akvarievrån
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

        Kommentar

        • olof b
          • March 2005
          • 262

          #5
          Ursprungligen postat av limaan
          Håller på och planerar ett akvarium och håller på och velar mellan Glödbandstetra och Svart neontetra. Vad är era erfarenheter av dessa? Är de fredliga mot bl a Guppy? Vart i akvariet brukar de oftast simma, i mellanskiktet?
          Glödbandstetran håller sig vid botten medan svart neon rör sig i övre delen av akvariet.

          Mvh

          Olof
          Malmö Lund Cycle Chic:
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av limaan
            Mars: Jag har sett den där filmen många gånger och jag tröttnar aldrig på den. Kolglödstetran hade jag helst velat ha då den är otroligt vacker men den gillar nog inte ett pH på 7,5-7,6 tyvärr Är ju gränsfall mer glödbands och svart neontetra också.
            Härligt, Linda!
            Ja, du får väl fundera på om du kan sänka ph:t något kanske. Och sedan kanske du får välja om du vill ha en tetra som går vid botten eller någon tetra som håller sig lite mer överallt...
            De Glödbandstetror du kan se på filmen ovan befann sig precis i alla skikt i karet, lågt, mellan och högt upp - och så gör även de Kolglödstetror jag har idag - men, som alltid; det är i mina kar det, och skall inte tas som regel.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 February 2013, 22:33.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag ser bara svarta neontetror i filmsekvensen... Är jag färgblind?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag ser bara svarta neontetror i filmsekvensen... Är jag färgblind?
                Halloj Åheim! Om det är filmen som jag lade upp ovan du menar, så är det 200 st. Glödbandstetror och ungefär 50-60 st. Kejsartetror som snurrar omkring där plus några corysar också, 40-50 stycken, men dessa syns inte så väl.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag slänger in en bild på mina Kolglödstetra
                  Gillar dessa skarpt och jag tror nog att de funkar i det pht, bara det är stabilt. Jag hade innan jag sänkte med alkottar ett ph på ca 7.0-7.2 och det var absolut inga problem.
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Annars är dessa trevliga med, Röd Fantomtetra
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Åheim! Om det är filmen som jag lade upp ovan du menar, så är det 200 st. Glödbandstetror och ungefär 50-60 st. Kejsartetror som snurrar omkring där plus några corysar också, 40-50 stycken, men dessa syns inte så väl.
                      Hallu Mats jag antar att det bara är ljuset som göret, att jag bara ser "svarta neoner" Underbart med stora kar som gör det där svärmbeteendet möjligt
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Hallu Mats jag antar att det bara är ljuset som göret, att jag bara ser "svarta neoner" Underbart med stora kar som gör det där svärmbeteendet möjligt
                        Ja, det är filmat en bit ifrån karet och de kanske ser lite "svatneoniga" ut. Det är nog det ganska skarpa ljuset som gör det.
                        Det där stimbeteendet lade sig mer och mer alltefter tiden gick och de spred mer eller mindre ut sig över hela karet. Vid vissa tillfällen kunde de dock stimma till någorlunda och det var vid matning - speciellt med levande foder, men då var också de andra fiskarna (senare VF Discus) med på rejäla eating frenzys.
                        Här har de fått en näve vanliga räk-ägg som singlade ner till botten och några algpastiller till malarna, det uppskattas av både tetror och Discusar;


                        Kommentar

                        • limaan
                          • December 2011
                          • 212

                          #13
                          Jag gissar att det kanske inte blir så märkbart hur de simmar när det handlar om ett 112-120 liters akvarium. Ska inspektera dem live så får vi se vilken det blir ;-)
                          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det är filmat en bit ifrån karet och de kanske ser lite "svatneoniga" ut. Det är nog det ganska skarpa ljuset som gör det.
                            Det där stimbeteendet lade sig mer och mer alltefter tiden gick och de spred mer eller mindre ut sig över hela karet. Vid vissa tillfällen kunde de dock stimma till någorlunda och det var vid matning - speciellt med levande foder, men då var också de andra fiskarna (senare VF Discus) med på rejäla eating frenzys.
                            Här har de fått en näve vanliga räk-ägg som singlade ner till botten och några algpastiller till malarna, det uppskattas av både tetror och Discusar;


                            http://www.youtube.com/watch?v=FuD40EOh0OA
                            Oj oj ja jädrar vilken svärm du har/hade? i jumbokaret Där var det ingen tvekan om att det var glödband man såg iallafall! Ditt tjusiga SA kar, vilket förövrigt är min favorit biotop får hjärtat att slå lite fortare
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Åheim: Jag såg det också till svarta neontetror i den första filmen så då är vi två i alla fall

                              Kan bara tillägga min egen erfarenhet av glödbandstetrorna, har ett litet stim i ett 120 l kar (eller egentligen är det systerns men) och där håller de sig ganska långt nere i karet, strax under mittenskiktet skulle jag vilja säga. Däremot håller de ganska bra ihop och när de är helt utfärgade är de superfina med den glödande randen och de vita fenspetsarna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...