Diamant vs Colombia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Diamant vs Colombia?

    Någon som har några erfarenheter att dela med sig av avseende diamant/briljanttetra eller colombiatetra? Fördelar? Nackdelar? Är kluven vilken sort jag ska välja...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har personligen bara haft diamanttetran av de sorterna, men kompisen hade Colombiatetror. De var lättlekta, men lite aggro och var efter övriga fiskar en hel del. Personligen föredrar jag diamanterna pga detta, plus att de blir jäkligt snygga när de blir lite större.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Ok, tack för svar! Jag tycker också att de är snäppet snyggare, men verkar vara lite grann känsligare. Min lokala butik hade båda sorterna inne nu, så vi får väl se vad det blir. Får vänta ett tag innan jag kan köpa dem ändå, karet är rätt nytt.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Kört diamant tetra i ett sällskapskar några år riktigt trevliga och tåliga enligt mig.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Maligne

          • September 2012
          • 188

          #5
          Låter bra. Stimmar de någorlunda, eller simmar de runt lite hur som helst?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är inte många tetror som stimmar med någon reda efter ett par veckor i karet; utan de grupperade sig mer och spänner sig för varann istället.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Maligne

              • September 2012
              • 188

              #7
              Ok. Skit samma, är de snygga och fredliga och trivs så gör det inget.
              Mina guldtetra stimmar faktiskt rätt bra, men inte alltid i ett stim, det blir två ibland också.

              Kommentar

              • myran2
                • June 2012
                • 7

                #8
                Sv: Diamant vs Colombia?

                Jag har colombian o de är rätt lustiga för de har en bestämd rutin och precis som om de oxå vill visa upp sig-på kvällen när vi intar slappasoffan då sätter de igång att samla ihop sig och sedan glider de sakta vackert fram o tillbaks.
                De är 15st o har aldrig varit elaka mot de andra utan bara roliga o vackra
                Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • olof b
                  • March 2005
                  • 262

                  #9
                  Jag får passa på att lägga in en fråga ang. Diamanttetran. Var i akvariet rör den sig? Uppe, nere, mittimellan eller överallt?

                  Optimalt för mig skulle vara en tetra som blir lite större och rör sig i de övre vattenlagren. Dessutom ska den ju förstås vara fredlig, snygg och gå tätt i stim hela tiden. Billig ska den också vara

                  mvh

                  Olof
                  Malmö Lund Cycle Chic:
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Maligne

                    • September 2012
                    • 188

                    #10
                    Det blev inköp av diamanterna i lördags, och än så länge håller de sig mest mellan och nere, iaf hos mig.

                    Kommentar

                    • olof b
                      • March 2005
                      • 262

                      #11
                      Grattis till inköpet! Enligt alla akvarieböcker är det denna tetra som gäller. När de blivit fullvuxna ska de tydligen vara otroligt vackra. Uppdatera gärna med lite info om hur de beter sig när de vant in sig i akvariet.

                      Mvh

                      Olof
                      Malmö Lund Cycle Chic:
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Rambo
                        • February 2004
                        • 672

                        #12
                        Mina diamanter rör sig främst i mellandelen och uppåt men kan göra "räder" mot bottnen, de verkar föredra att ta foder från ytan före från bottnen. I övrigt så är de ganska lungna och snälla samt stimmar gärna med mina svarta neontetror.
                        575l Åleds
                        80l JAD
                        Tiffany - perser/norskskogskatt
                        Lizton - renrasig Bengal

                        Kommentar

                        • Maligne

                          • September 2012
                          • 188

                          #13
                          Ja, de glittrar väldigt vackert i karet. De syns verkligen på håll också.
                          Än så länge kan jag säga att de är aktiva fiskar, som det är bra liv i. Har inte heller märkt att de är elaka mot någon av de andra. Mina går med sterbai och kakaduor. Snabba som attan på maten dock, så man få se till att andra fiskar också får nåt.

                          Mina var mest i nederdelen de första två dagarna, nu är de lite överallt.
                          Har sett att några av dem har rosaaktiga fenor, medan vissa har ofärgade. Beror det på ålder, könsskillnad eller annat tro?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...