Rosentetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_Lloyd
    • May 2012
    • 5

    Rosentetra

    Jag är en (av kanske ganska få?) som tycker att detta är en helt fantastisk fisk! Och när man fastnat för en liten firre så vill åtminstonde jag ta reda på så mycket som möjligt om den. Zoopets är normalt sett en jättebra källa till info om de olika fiskarna man kan stöta på i fiskaffären men jag skulle gärna ta emot lite mer än det som står på artsidan, och tänkte att om någon annan vill bidra kan vi göra en liten tråd här. Jag är inte särskilt erfaren själv, se detta som ett upprop för ihopsamlande av bra info.

    Vad jag hittat så långt; rätta mig gärna och komplettera med allt mellan himmel och jord! T ex bästa maten, erfarenheter från odling, säkra sätt att skilja den från liknande tetror, har ni kanske mer info om habitat...?

    -------------------------------------------------------------------------

    Hyphessobrycon rosaceus är lätt att förväxla med närbesläktade tetror, men kan stimma ihop med dem ändå. Så för deras trivsel gör det inte så mycket om det blir ett blandat stim även om det då kanske inte blir några bebisar.

    De kommer från norra Amazonas och har ett ganska stort utbredningsområde i flodsystemen Rio Essequibo, Rio Corantijn och Rion Suriname (Guyana, Suriname) samt Rio Guopore (Paraguay) m fl. Deras naturliga habitat är mycket mjukt vatten med lågt pH, svagt strömmande vatten och sorterat sediment i oftast mjuka flodbottnar. Mycket växtrester (löv och grenar, rötter) men få levande växter. Oftast ganska svagt ljus pga överhängande vegetation.

    Stimfisk med intressant och livligt beteende, rör sig mycket i akvariet och interagerar med varandra. Speciellt hanarna som visar upp sig och spärrar ut sina ganska långa fenor. De är uppmärksamma och intresserade av vad andra fiskar har för sig.

    Odlas i stor skala.
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Denna sida kanske kan ge något www.fishbase.org/

    Kommentar

    Arbetssätt...