Pirayor äter dåligt! :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swalkor
    • November 2012
    • 2

    Pirayor äter dåligt! :/

    Hejsan!


    Mina pirayor äter dåligt.. Köpte två stycken från arkenzoo i valbo/gävle för 1,5 vecka sen.. Dom sa att det inte skulle vara problem med att få dem att äta någorlunda snabbt.. Dom har delat på en räka, Det är väl allt.. Dom äter inte nötfärs eller mygglarver heller.. Kan det vara för att jag bara har två stycken och dom behöver lite push av konkurans kanske? Jag ska köpa flera vid löning och prova.. Vill ju ha fler med och ska få dem att vänja sig vid varandra innan jag lägger dom i samma akvarium.


    Några tips på vad jag kan mata dem med..

    Mina försök :: Har suttit med pimpelspö då jag knytit en räka på linan och pimplat lite.. Då har dem tagit lite i den och ätit..



    Har tillochmed tagit en av min flickvänns fiskar och lagt i och se om dom kanske vill ha levande.. Men det ville dom inte heller! :P haha


    Idag har dom ätit lite fryst regnbåge som jag fångat.. men dom är lite skraja :/

    Ska ner och meta lite mört i veckan och se vad som händer.. Men som sagt, Några andra tips?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    De är riktiga fegisar och behöver nog vara ett gäng för att trigga varandra.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      För säkerhet skull, är du säker på vad du har för art? Det finns en del pirayasläktingar som ser ut som pirayor och nog skulle kunna tänkas säljas som det men bara äter grönsaker.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jepp arten är intressant att veta.
        Sedan är det ju en stor art och i likhet med de flesta övriga tetror så är de stimfiskar. Dvs de behöver ett stort akvarium och behöver gå i ett stim
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Swalkor
          • November 2012
          • 2

          #5
          Gud va snabba ni är Det tackar jag för

          http://www.aquaticcommunity.com/se/rovfisk/piranha.php Så ser dom ut, första fisken som kommer upp.. Och det är köttätare Dom hade grönsaksätande pirayor med fast dom såg helt annorlunda ut och var mycket större/mörkare


          Jag har tänkt skaffa fler lagom till löning och hoppas på lite konkurans. kanske ha 5 sammanlagt .

          Jag har börjat få dem att äta lite smått idag.. Regnbåge verkar dem tycka om! Men inte om bitarna ligger på botten eller på ytan :P Så jag hänger upp dem i fiske lina, Och då tar dem för sig men är väldigt blyga och kollar in bytet väldigt noga och tar några tuggor efter 20 min ungefär.

          Som sagt! Fler är nog lösningen!

          Kommentar

          Arbetssätt...