Odla tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Odla tetror?

    Jag undrar hur man bäst odlar tetror? Jag är helt och hållet en nybörjare, har ens inget akvarium än, men planerar att skaffa ett. Då jag verkligen gillar tetror så vore det roligt om man fick små sådana också. Jag planerar att skaffa två akvarier, ett för vardagen och de vuxna, och ett för lek och yngel. Tetrorna jag vill prova är:

    Diamanttetra och kolglödstetra. Skulle ju egentligen vilja ha fler sorter än så, men man får ju börja litet.

    Frågan jag har gäller:
    • Ska temperaturen sänkas eller höjas i lekakvariet?


    Sen undrar jag om jag fattat detta rätt?
    • Man ska ha låg vattennivå i karet?
    • Mata rikligt med levande mat?
    • Växter som javamossa och någon flytväxt?


    Jag vet att man ska plocka bort de vuxna direkt efter leken, annars smaskar de i sig rommen.

    Vad har jag missat/missförstått? Vad är det som gör att vissa säger att tetrorna är lite svårlekta? (Tror jag läst det någonstans)
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Några rätt iaf. Låt hannar och honor gå i olika akvarier först och mata då rikligt med levande foder. Inte mata dom i lekakvariet. Rikligt med Javamossa är bra i lekakvariet. Gärna sänka temperaturen med ett vattenbyte och låt den sedan stiga. Plocka bort föräldrarna efter leken. Här en artikel om glödbandstetror:

    Kejsartetror kan man dock odla kontinuerligt med föräldrarna kvar i burken om växtligheten är riklig.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      Okej. Hur länge ska de gå åtskilda? Hur pass stora akvarium behöver man till det?

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #4
        Här har du en bra post gällande odla neontetror. Antar att en del är generellt för tetror...
        Värd att läsa i vilket fall som helst

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av oelendra
          Okej. Hur länge ska de gå åtskilda? Hur pass stora akvarium behöver man till det?
          Det kan generellt räcka med några dagar. Men när man väl valt art kan det vara bra att kolla upp arten speciellt. Det finns två bra gamla odlingsböcker på svenska:
          Helmut Pinter: Odling av akvariefisk
          JV Rasmussen: Odla akvariefsk
          Kanske finns på eller via biblioteket...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • oelendra
            • October 2012
            • 72

            #6
            Jag ska läsa det ni rekommenderat. Fast böckerna finns knappast på biblioteket där jag bor. Kanske kan jag låna dem på något annat bibliotek.

            Hur tar man bäst hand om ynglena? Ska något ändras efter leken?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Tja du måste ju mata ynglen med lämpligt levande foder och hålla god vattenkvalitet förståss.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • oelendra
                • October 2012
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av Ferengi
                Här har du en bra post gällande odla neontetror. Antar att en del är generellt för tetror...
                Värd att läsa i vilket fall som helst

                http://www.zoopet.com/forum/showthre...dla+neontetror
                Läser denna tråd just nu. Verkar spännande, och mer komplicerat än jag trodde. Men fortfarande lockande att prova.

                Är det någon som vet vilka, om några, skillnader det är mellan att odla neontetror och diamanttetror/kolglödstetror? Eller bör jag följa samma procedur som för neonerna?

                Kan man ha räkor tillsammans med rommen/ynglen? Håller de rent tillräckligt i akvariet?

                Kommentar

                • oelendra
                  • October 2012
                  • 72

                  #9
                  Fungerar det att ha plastväxter i lekakvariet? Har tittat lite på PWSS, och där har de bl.a. musselblommor och "gräsmattor". Kan det vara något? Kommer föräldrarna åt rommen i "gräsmattan"? Eller bör man bara försöka med ett nät som avskiljare?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Är det romspridare så kan man använda nät/lekkasse el "gräsmatta" (glaskulor används väl också). Sätter dom äggen i växter/växtrötter är väl javamossa en utmärkt växt. Man kan även göra en lekmopp beskrivet här t ex:
                    Att leka av växtlekande killis
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • oelendra
                      • October 2012
                      • 72

                      #11
                      Man kan alltså ha levande växter i lekakvariet? Förstod det som att det finns risk att de för med sig bakterier, hur farligt är det?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        rent krasst så är det nog faktiskt mer rekomenderbart att sakta men säkert
                        stega upp sin hobby, än att sikta på att odla något som för nybörjaren är
                        ganska svårt, dvs tetror.

                        om jag hade fått bestämma så skulle man nog ge sig på saker och ting inom odling
                        på följande vis:

                        1) Levandefödare, när man har förstått vad som krävs med mat/vatten/inredning/skötsel där:

                        2) Enklare barber eller liknande, när man har förstått vad som krävs med mat/vatten/inredning/skötsel där:

                        3) Enklare cikldider, ex paletter, när man har förstått vad som krävs med mat/vatten/inredning/skötsel där:

                        4) svårare saker, ex tetror.



                        Som ett litet exempel. Nykläckta små små små rackare till Tetror kommer att kräva väldigt mycket i fråga om nykläckt levande foder, och vingelmånen för slarv är om inte noll, så iaf så liten, att om man inte förstår vad det innebär, så slutar det alltid med massdöd.

                        Klart bättre att börja enklare och jacka sig uppåt.


                        Ungefär som med mänsklig transport.

                        1) Börja med att sitta upp.
                        2) Lär dig krypa
                        3) Lär dig gå.
                        4) Lär dig springa
                        5) Lär diog cykla
                        6) Lär dig köra bil
                        7) Lär dig köra stridsplan
                        8) Lär dig köra rymdraket


                        Vad du försöker göra är att skippa steg 1-6 och börja med stridplanet.

                        Risken för krasch in i berget är hur stor som helst, obereoende hur mycket du än läser.





                        Bara ett tips i all välmening.




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • oelendra
                          • October 2012
                          • 72

                          #13
                          Tack för ditt ärliga råd! Jag har läst en del om tetraodling nu, och inser att du har rätt. Får börja med något enklare, men jag ska odla tetror någon gång!

                          Ärligt talat så finns det inga levandefödare som jag fallit för, kanske mest för att de har andra krav än tetror, pH etc. De vill ju ha basiskt vatten, men mitt kar kommer ligga runt 6-6,5.
                          Var på skalan ligger rasboror? Vissa är ju väldigt små av dem, är de svårodlade?

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Om du tar ett akvarium på 40-50 liter. Vattnet skall inte vara för hårt, och hälften skall gärna komma från ett befintligt akvarium. Kalkfri sand eller bara torv och löv på botten och sedan ganska tjockt med växter (t ex javamossa, najas, Vallisneria), så har du ett utsökt odlingskar för kolglödstetra. Släpp i 6 fiskar. Mata varje dag med nykläckt artemia. Efter en dryg månad börjar du upptäcka de första ynglen. Det blir inte så många, men de blir stadigt fler - tills karet är fullt, dvs det är 20-40 fiskar totalt.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Erik - Jag tvistar till frågan lite - du menar man kan odla kolglödstetra pss som kejsartetra eller? Har du andra exempel?
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...