SA-fisk som får tetror att stimma litegrann?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    SA-fisk som får tetror att stimma litegrann?

    Hallå alla snälla.

    Med 35-40 rubintetror i ett 116-liters kar. Tips på någon firre som kan komplettera dessa bra och kasnke få dom att stimma lite bättre också?

    Apisto är ju fina och fjärilciklider men frågna är hur "griniga" de är och retas med tetrorna?

    Sen är ju frågan om tetrorna trivs bättre/sämre med lite griniga fiskar. Man vill ju även att de ska trivas och färga upp ordentligt.

    Tacksam för svar om någon har erfarenheter
    350L Diskus
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #2
    Hej!
    Jag har rubintetror i ett 240-liters tillsammans med stänktetror, corydoras panda och apistogramma baenschi. Det funkar jättebra och ingen av dom andra fiskarna bryr sig om rubinerna alls. "stimmfiskar" stimmar inte så jäkla mycket i akvarium överlag vad jag kunnat snappa upp i andra trådar.
    Mina rubintetror tycker jag stimmar ganska okej ändå. Dom stimmar extra bra när man går förbi akvariet då dom blir rädda.

    Att ha dom tillsammans med nån större rovfisk skulle bara vara dumt för då skulle dom försvinna en efter en.

    Har du bara rubintetror i akvariet nu? Hur länge har du haft dom?

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      De är 20 st nu. Tänkte köpa 15-20 st till senare om några veckor. Stimfisk ska ju vara många om de ska få effekt! 20 rubiner är inte mycket eftersom de är så små, ser nästan ut som ingenting. Får skynda lite långsamt med karet också. Har 3 Corydoras också. Men funderar på ett par fire red apistogramma.. Hur som helst som sagt blir det mer rubiner för att få ett riktigt fint stim med bra effekt. Tanken är att rubinerna ska vara the "main attraction"

      Men som du säger äre inte säkert det finns någon bra fisk som kan hålla den i shack utan att vara för elak. Sen tror jag de kommer färga upp mer när växterna växer till sig ordentligt så det blir riktigt lummigt i karet.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Ja, ett stort stimm med rubintetror är inte så pjåkigt.

        Är ditt kar nystartat?

        Ja dom tar nästan ett par veckor på sig att bli utfärgade ordentligt.
        Tror dom funkar bra med vilken apisto som helst.
        Har du nån bild på karet?

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          http://i48.tinypic.com/kxou9.jpg Såg ut såhär efter 4 veckor. Det var typ 2 veckor sen. Så det är 6 veckor gammalt nu. Det ska dock till 2 ludwigia till, 2 crypto och 2 anubias och en hel de lstaurogyne till, så målet är att det ska bli nästan dubbelt så mycket växter i.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Ser bra ut. Snyggt med roten.

            Kommentar

            Arbetssätt...