Röd Pennfisk/Guldpennfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Röd Pennfisk/Guldpennfisk

    Hade tänkt mig Stänktetra men bristande tillgång på denna gjorde att jag valde Nannostomus Beckfoldi som kallas allt möjligt. Vanligast idag är väl röd pennfisk eller guldpennfisk. Även Pirangatetra.

    Mycket charmig art. Står och hovrar över allt som är intressant. Vad den verkar göra som är glädjande är att den faktiskt äter alger och trådalger (som det ser ut). Rrycker även bitar från Staghorn-plantagen

    Men du som har eller haft den, vad kan du berätta om den? Mat? Lekbeteende? Svår att få att leka? Allt är av intresse då jag hittat ganska begränsad info på nätet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Den finns ju med bland artbeskrivningarna men den har du väl redan sett http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1593&SOK=1

    Har inte haft just den Nannostomusen - men den lär i likhet med de andra vara en trevlig men rätt tuff art (hanarna emellan)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Röd Pennfisk/Guldpennfisk

      Jodå den har jag läst. Tycker den är utmärkt. Men ibland kan ju akvarister som haft en viss art ge tips utöver det som står. T.ex att den faktiskt är intresserad av alger. Men annars så är det ju i stort sett bara Zoopets beskrivning som finns vilket är tur.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Kolla gärna på Seriously Fish - de har oftast rätt bra artbeskrivningar http://www.seriouslyfish.com/species...mus-beckfordi/
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Röd Pennfisk/Guldpennfisk

          Nog kan man påstå att hanarna är tuffa emellan men hur mycket de än kivas så uppstår aldrig några skador så det är inget att oroa sig för. Det är nog just denna arts stora charm, att hanarna utmanar varandra på brottningsmatcher. I ett stort nog akvarium med god växtligheten tar de snabbt revir som de försvarar och honorna tenderar att samlas i grupp nånstans i mitten av boytan.

          De äter i princip allt som ryms i munnen, så man får se upp så man inte övermatar dem. Men det är väldigt små munnar så man får se till att fodret är nog litet. Nykläckt artemia är en höjdare. Som du säger så pickar de gärna i sig alger och lösa småbitar från växter, riccia tex, därför kan man dra slutsatsen att lite grönt i kosten kan vara på plats.

          Tack vare att de har så små munnar och har en ganska återhållsam stil är de ett utmärkt komplement till dvärgciklider av alla slag då de inte tar särskilt mycket yngel och är kloka nog att de snabbt lär sig var de inte får vara.

          Har ingen erfarenhet av lek då jag alltid hållit dem i sällskap och de lär, som de flesta andra små stimfiskar, äta sin egen rom. Har haft planer på att sätta dem i lek men annat har alltid kommit emellan i de små karen.

          En mycket trevlig fisk är det och den är lätt att hålla. Den föredrar ett kar med mycket växter, gärna flytväxter eller annan inredning som skapar lite skugga. Inte allt för strömt i karet och lugnt sällskap, då kommer den till sin rätt.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Nog kan man påstå att hanarna är tuffa emellan men hur mycket de än kivas så uppstår aldrig några skador så det är inget att oroa sig för. Det är nog just denna arts stora charm, att hanarna utmanar varandra på brottningsmatcher. I ett stort nog akvarium med god växtligheten tar de snabbt revir som de försvarar och honorna tenderar att samlas i grupp nånstans i mitten av boytan.

            De äter i princip allt som ryms i munnen, så man får se upp så man inte övermatar dem. Men det är väldigt små munnar så man får se till att fodret är nog litet. Nykläckt artemia är en höjdare. Som du säger så pickar de gärna i sig alger och lösa småbitar från växter, riccia tex, därför kan man dra slutsatsen att lite grönt i kosten kan vara på plats.

            Tack vare att de har så små munnar och har en ganska återhållsam stil är de ett utmärkt komplement till dvärgciklider av alla slag då de inte tar särskilt mycket yngel och är kloka nog att de snabbt lär sig var de inte får vara.

            Har ingen erfarenhet av lek då jag alltid hållit dem i sällskap och de lär, som de flesta andra små stimfiskar, äta sin egen rom. Har haft planer på att sätta dem i lek men annat har alltid kommit emellan i de små karen.

            En mycket trevlig fisk är det och den är lätt att hålla. Den föredrar ett kar med mycket växter, gärna flytväxter eller annan inredning som skapar lite skugga. Inte allt för strömt i karet och lugnt sällskap, då kommer den till sin rätt.
            Ja det är ju faktiskt du som gjorde att jag fick upp ögonen för dem Och det är verkligen så att de funkade direkt med resten av burken. Deras stilla nyfikna sätt verkar inte trigga aggressivitet av någon faktiskt. Hade 3 stycken som glodde på en Amanoräka alldeles intill den och det såg riktigt roligt ut. Genom att de intresseras sig för allt som händer så varierar de sitt beteende på ett sätt som jag inte känner igen från andra tetror. Däremot tror jag att vattnet är lite strömt, men bara i en del av akvariet. Så det är inte så mycket att göra åt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Kolla gärna på Seriously Fish - de har oftast rätt bra artbeskrivningar http://www.seriouslyfish.com/species...mus-beckfordi/
              Tack Kjell. Det där var en riktigt bra site. Både med tips om inredning etc. som passar för arten.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              Arbetssätt...