Rosentetra White Fin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • March 2024

    Rosentetra White Fin

    Köpte igår 20 st Rosentetror White Fin väldigt vackra i bra storlek hos Trop i Göteborg.

    Större än vanliga Rosentetror och skall bli mycket rödare.

    Går nu tillsammans med mina Kardinaltetror.

    Börjar redan idag att färga ut och det kommer att bli väldigt bra tror jag

    Fick tips här på Zoppet att det kunde vara ett bra köp.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dom är snygga. Det är antagligen en odlingsform av den vanliga rosentetran
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har haft dessa, men den stora skillnaden när de är små är att de har mer vitt på fenorna. När de växt till sig ser man tyvärr ingen större skillnad på dem, jämfört med "originalet".
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Tror dock att dom blir större en vanliga då jag såg väldigt stora exemplar i en annan butik.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Köpte igår 20 st Rosentetror White Fin väldigt vackra i bra storlek hos Trop i Göteborg.

          Större än vanliga Rosentetror och skall bli mycket rödare.

          Går nu tillsammans med mina Kardinaltetror.

          Börjar redan idag att färga ut och det kommer att bli väldigt bra tror jag

          Fick tips här på Zoppet att det kunde vara ett bra köp.
          Var det du som frågade mig om de vitfenade rosentetrorna på Trop igår?

          Jag tycker allt att man ser skillnad mellan de vanliga och dessa, hos de vanliga har hanarna inget vitt i ryggfenan vad jag minns, men de vitfenade har vitt i ryggfenan även som vuxna (vet inte hur det blir om de blir ännu större än mina är nu, men jag räknar dem som vuxna), med eller utan en svart fläck i det vita.

          Har som sagt också 20 vitfenade rosentetror, och är nöjd med dem.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Jo tack det var jag som frågade dig igår och fick ett bra råd.

            Det var väldigt fina exemplar jag fick tag på hos Trop.

            Är väldigt nöjd och glad !

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Jo tack det var jag som frågade dig igår och fick ett bra råd.

              Det var väldigt fina exemplar jag fick tag på hos Trop.

              Är väldigt nöjd och glad !
              Ok, världen är liten

              Ja, jag har ju haft mina ett tag nu, och de är en av de finare tetrorna jag har haft. De håller sig som sagt mest i mitten av karet, i en lös grupp, och simmar runt och spänner upp sig för varandra då och då. Men de är lugna, och stressar inte upp resten av karet. De går med bl.a ett flaggciklidpar (som nu har frisimmande yngel), ett blåciklidpar, och diverse olika malar, bl.a Corydoras panda, Scleromystax barbatus och ett gäng banjomalar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Och trots att dom är helt nya i mitt akvarium är dom inte rädda alls,är precis som du säger i mitten av akvariet med lungt beteende.

                Mycket trevligt !

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Japp, trevliga fiskar är det
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Jag ringde först till Herkules Zoo för att höra om dom hade White Fin,dom visste nog inte riktigt vad det var men sa att dom Rosentetror som dom har har delvis vit ryggfena.

                    När jag kom dit såg jag att det var vanlig Rosentetra med svart och lite vitt.

                    Den jag köpte hos Trop är ju i mitt tycke en helt annan Rosentetra.

                    Men jag kan ha fel

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Det är väl bara honorna hos den vanliga som har vitt i ryggfenan? Och det ser väl dessutom likadant ut på alla honor? Hos den vitfenade verkar vissa ha en svart fläck, eller svarta strimmor i det vita på ryggfenan, och en del har nästan inget svart alls.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Tack för svaret

                        Kommentar

                        Arbetssätt...