Vanlig neontetra eller svart neontetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Vanlig neontetra eller svart neontetra?

    Hej! Jag tänkte köpa ett stim med tetror för att pigga upp akvariet lite. Vilken av dessa tetror skulle du/ni rek? Vilken är lättast, finast i stort stim o vilken leker i vanligt sällskapsakvarium. Någon som har erfarenhet o tips? På artbes. verkar dom rätt så lika... Tack på förhand!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför inte nån annan tetra som tex koppartetra eller rödmunnar? rödmunnar stimmar nog bäst.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      övriga invånare i karet ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Millis71
        • August 2011
        • 225

        #4
        3st skalarer som jag redan vet är en risk. Ancistrusar, ett par paletter, Mosaikguramipar, 2st små bolivianer. Karet är på 180l. Vill nog gärna ha någon av dessa tetror. Tycker dom är så vackra o håller ihop så bra i större stim. Finns det någon annan som är lättlekt o vacker?

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Du lär nog få lek på båda, men att få överlevande yngel av neontetra kan du nog glömma, det finns fler trådar om det här på Zoopet.
          Svarta neoner stimmar inte särskilt bra alls, mina är ofta utspridda över större delen av karet, neonerna likaså.
          De som stimmar bäst (nåja) är i så fall de gröna neontretrorna.
          Om det är just stimmandet du är ute efter så är hannesc förslag bra mycket bättre.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            okej scalarerna behvöer större kar. 275L o 50cm högt. så om jag hade varit du hade jag bytt in dom mot ett stim tetror.
            neoner håller verkligen inte ihop mer än nån annan. inte alls egentligen. rödmunnar är nog de enda som verkligen beteer sig som ett stim.
            sen ska du nog inte räkna med lek heller. det är rätt krånglit att få lek på neoner.

            Kommentar

            • Millis71
              • August 2011
              • 225

              #7
              Det är 50cm högt o dom är inte så stora ännu. Men okej, suger lite på det så jag inte gör något förhastat. Ingen som lyckats få överlevande yngel från neonen då? Jag har inte provat tetror alls än. Men lyckats med Mosaikguramin o fjärilsciklid. Dom var också små. Tack för svar!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                de kommer inte bli stora heller om de få leva i för litet kar. så skulle bytt in dom om jag var du.


                gurami o fjärilar är inte så svåra att få lek på. tetror är en helt annan sak. krävs mörkläggning o kar med nät o grejjer massa annat bös. ganska avancerat

                Kommentar

                • Millis71
                  • August 2011
                  • 225

                  #9
                  Jaha oj, Har hittat några trådar dock där dom lekt i vanligt sällskapsakvarium men att dom då äter upp rommen. Men som sagt, jag suger lite på det....

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja leka kan dom göra men det funkar liksom inte som med ciklider eller så. de liksom sprämngs ägg ut i karet o sen är de uppätna på en halv sekund av alla andra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...