Neontetra äter bubblor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PluppyGuppy
    • August 2012
    • 13

    Neontetra äter bubblor?

    Hej!

    Det verkar som några av mina neontetror äter bubblor och börjar flyta så dom måste simma neråt hela tiden. :/ kan detta stämma?

    Kanske för mycket syre/co2 från pumpen??
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    #2
    Om de äter bubblor så får de väl "skylla sig själva" Nej, skojar lite, men mina egna neontetror blir lätt fulla när de äter trots att jag är väldigt försiktig med matning. De brukar - som du beskriver - kämpa lite med att simma ner hela tiden. Det kanske helt enkelt är en "neon-tetre-grej"

    Har tyvärr inget bättre svar, undrar dock om man verkligen kan få för mycket syre i vattnet...? Intressant fråga!

    Kommentar

    • SCB
      • November 2011
      • 134

      #3
      Våra råkade också ut för det men sen började vi ge maten nere i vattnet istället för på ytan och vips så var problemet borta.
      //Olof
      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Som SCB antyder så är problemet att neontetror är väldigt glupska och får i sig luft när de äter flytande torrfoder. Att blöta upp torrfodret innan matning (eller mata med t.ex. pellets eller frysfoder) löser problemet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • PluppyGuppy
          • August 2012
          • 13

          #5
          Tack för era svar!! jag tycker också att dom får skylla sig själva, men dom äter små små bubblor som åker runt i vattnet. :/ Det verkar som om de tror att det är mat. Kan det vara så att dom tror att det är mat???
          Tycker att dom är så dumma bara och är rädd att dom dör av det!
          jag har bara matat dom en gång och då matade jag på ytan så det kan vara det som är felet.. :/ nästa gång jag ska mata dom så ska jag testa blöta ner maten först

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            vad är det för bubblor som åker runt i karet ???
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • PluppyGuppy
              • August 2012
              • 13

              #7
              Det är bubblor som kommer från mitt innerfilter!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av PluppyGuppy
                Det är bubblor som kommer från mitt innerfilter!

                ok

                är det för att du tycker det är snyggt med bubblor

                eller är det för att det skall bli mer syre i karet ??
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • PluppyGuppy
                  • August 2012
                  • 13

                  #9
                  Filtret tar in syre in i akvariet hela tiden så att vatten ytan rör sig lite. Ska man ens se små bubblor som flyter runt i akvariet? Bubblorna flyter längs den främmre rutan.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    menar du att du har en slang som är ovanför vattenytan och som går in i filtret och på så vis kommer de in luft där?
                    för isåfall kan du plocka bort den, du får inte mer syre i akvariet på så vis, det enda som händer är att det blir luftbubblor.

                    om du vill ha syre i akvariet så se till att ha bra rörelse på ytan, rikta gärna utblåset så pass att det bryter vattenytan och blir att skvalpa lite, då får du bra med syre i akvariet.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      MrH han före.......
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • PluppyGuppy
                        • August 2012
                        • 13

                        #12
                        Jag fattar inte riktigt vad du menar men ska jag stoppa syre intaget helt eller ska jag sänka det?? Nu har jag så att det bubblar lite i vattnet där pumpen "sprutar ut" syre och vaten ytan rör sig lite. Jag är helt nybörjare som ni kanske förstår så jag är tacksamm för era bra svar!!!!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          det är som så att bubblorna är inte rent syre.
                          det är luft, samma som du andas.

                          syre kan inte lösas upp i vattnet bara för att luftbubblor flyger runt.

                          det som tillför syre till vattnet är enbart rörelsen på ytan.

                          när yten rör sig så kommer syrefattigt vatten åt syrerik luft, och suger
                          åt sig syre (starkt förenklat)

                          dvs bubblor är i praktiken enbart en estetisk fråga, dvs tycker man det
                          är snyggt så är det bra, annars mest skit.

                          ryck väck den där slangen som då förmodligen sitter på pumpens ovansida
                          och rikta utblåset på pumpen så att ytan vågar / krusar sig.

                          tänk dig en stilla sommardag ner vid havet, och så kommer det en liten liten
                          bris som prexis får vattnet att röra sig....då är det bra.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • PluppyGuppy
                            • August 2012
                            • 13

                            #14
                            Okej nu fattar jag!!! När vatten ytan rör på sig ytters lite så tillsätter man tillräckligt med syre i akvariet!!

                            Men jag vill hälst inte stoppa utblåset helt för mina små drottningrasborar gillar att simma med i strömmen!

                            Tack!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              men....du skall inte stoppa utblåset.


                              sätt ner pumpen några cm och vinkla upp utblåset så att det träffar
                              ytan ungefär på mitten av karet.

                              då blir det bra rörelse överallt.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...