Vilken tetra till min uppsättning (nybörjare)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bittidude
    • June 2012
    • 25

    Vilken tetra till min uppsättning (nybörjare)?

    Sitter och letar febrilt efter nån tetra som skulle passa till mitt akvarium. Vill inte ha de minsta tetrorna. Följande fiskar kommer att finnas i akvariet.

    3st mosaikgurami
    2st palett ciklider
    1st pleco
    10st tetror

    Akvariet är på 110liter och 80cm brett om denna info är relevant.
    det som inte tar på fluga har man i akvariet
  • bittidude
    • June 2012
    • 25

    #2
    det kommer nog att bli 10st colombia tetror, om dessa inte passar till ovanstående akvarium hoppas jag någon hojtar till innan man köper dessa.
    det som inte tar på fluga har man i akvariet

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Det bör fungera bra.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        om man bortser från blandningen av asien / afrika / sydamerika så är det väl inga större problem.

        där finns det många som tycker att det är totalt galet, och kanske lika många som struntar i vilket.





        under den förutsättningen att vissa plecos blir på tok för stora för 110 liter.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • bittidude
          • June 2012
          • 25

          #5
          pleco malen jag köpte var nån som inte blir större än 15cm, vet inte om det är en pleco men ser ut som en, det fanns pleco som kunde bli upp till 60cm men fick tipset att ta de andra som blir bara 15cm

          Blandningen borde väl inte vara nån problem eftersom dessa fiskar är väl avlade akvariefiskar som inte vet bättre.

          Jag testar uppsättningen, få se om det fungerar, får vänta några veckor innan man köper cikliderna o sen ytterligare några veckor innan tetrorna skall i.
          det som inte tar på fluga har man i akvariet

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av bittidude
            pleco malen jag köpte var nån som inte blir större än 15cm, vet inte om det är en pleco men ser ut som en, det fanns pleco som kunde bli upp till 60cm men fick tipset att ta de andra som blir bara 15cm

            Blandningen borde väl inte vara nån problem eftersom dessa fiskar är väl avlade akvariefiskar som inte vet bättre.

            Jag testar uppsättningen, få se om det fungerar, får vänta några veckor innan man köper cikliderna o sen ytterligare några veckor innan tetrorna skall i.


            bara för att dom är avlade i kar, så innebär det inte att deras ursprungsgener är förändrade.

            en fisk som genom miljoner års utveckling har anpassat sig till ett visst vattenvärde tappar inte
            den delen av genupsättningen på 10-15-30 års avlande i kar.


            tänk så här, om du låser in folk i ett fängelse, låter dom bo där i 100 år och producera nya avkommor.

            de som kommer ut efter 100 år klarar inte av att äta något annat än det som människan är gjord för,
            de kan inte andas något annat än det som människan är gjord för.



            Sedan är fisk, och människor anpassningsbara i mångt och mycket. Men inte hur långt som helst.


            Men visst går det att blanda från olika världsdelar, men det är för att dom är anpssningsbara i viss utsträckning.
            Inte för att dom är avlade.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • bittidude
              • June 2012
              • 25

              #7
              Vilken tur att jag inte hade tänkt hälla saltsyra istället för vatten och mata dom med ståltråd då

              Trots mixen så kan det fungera med andra ord, visst skulle va kul o ha ett akvarium som skulle vara en bit av regnskogen med bara växter, fiskar och inredning material som återspeglar detta. Men eftersom man är relativt ny så får detta bli mitt första projekt.

              Har kikat lite på växterna jag har i akvariet (infot här på sidan) och dessa är en blandning av alla möjliga kontinenter.

              Jag kommer att ha ett mångkulturellt akvarium i vardagsrummet
              det som inte tar på fluga har man i akvariet

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                märkligt nog så får de flesta som inriktar sig på en viss världsdel / viss sjö, ut mer av sitt
                kar ur ett känsloperspektiv.

                de kan med andra ord glo in i karet och säga till själv:


                hmmm....alla fiskar är från Sydamerika....trevligt.


                fast det är lite lustigt, de som mest skriker om att man skall inte blanda fisk från olika
                delar av världen, brukar inte säga ett jota om blommorna, där är det oftast mer OK att
                ha det lite mer mångkulturellt.......lustigt...


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Så länge fiskarna kommer från ställen som har ungefär samma förutsättningar (vattenvärden, temperatur osv) så är det inga problem att blanda, och naturligtvis så länge de funkar ihop rent beteendemässigt, men det samma gäller ju när man har fiskar från samma världsdel, man blandar ju inte små och/eller känsliga arter med stora och/eller aggressiva arter. Jag tycker det är kul med biotopkar, och har ett 240-liters som i alla fall fiskmässigt är rent Sydamerika. Men samtidigt så är jag inte benhård när det gäller så´nt, kan mycket väl slänga i t.ex en asiatisk eller afrikansk fisk, så länge beteende, och krav på vattenvärden och temperatur är ungefär desamma. Det är i stort sett bara Malawi och Tanganyika som jag inte anser att man bör blanda med nå´t annat, för att de utvecklats så länge i de sjöarna, och anpassat sig till ett visst levnadssätt, och de trivs bättre i lite högre pH än många andra av de vanliga akvariefiskarna.

                  Angående tetrorna, så finns det många fina tetror. Jag har kolglödstetror i mitt 100-liters, och tycker att de passar väldigt bra i det. Om du vill ha en lite större tetra, med hög kroppsform, är t.ex Pristella, lykttetra och kilfläckstetra fina, och nog ganska lagom. Men det finns väldigt många arter att välja på.

                  Pristella:


                  Lykttetra:


                  Kilfläckstetra:
                  Senast redigerad av Shepard; 12 June 2012, 21:01.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • bittidude
                    • June 2012
                    • 25

                    #10
                    det blev 10st colombia tetror, men måste säga att färgen vart helt annan i mitt akvarium än den i butiken. Har mörk sand i mitt och färgerna vart intensivare i hemma karet. det röda i fenorna kom fram riktigt fint samt ett lite regnbågsaktigt skimmer över fjällen på sidorna.....riktigt vackra fisakar dessa colombia tetror
                    det som inte tar på fluga har man i akvariet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...