Pirayor igen!:) NY

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Ursprungligen postat av RedPiranha
    Vet mycket väl att Piraya är en stimfisk, men du kanske skulle läsa på lite om just Svart Piraya...

    Du behöver ett betydligt större akvarium om du vill hålla ett flertal av dessa fiskar eftersom de är mycket aggressiva mot sina artfränder. Den är lika aggressiv mot andra arter. Om du inte kan avsätta ett akvarium som är betydligt större än 2000L gör du bäst i att enbart hålla en ensam piraya.
    Coolt, en fisk/akvarium...

    Är det verkligen kul om du nu ens funderar över att klämma i en såpass arg/stor fisk i ett för litet akvarium...

    Du gav ju själv en massa anledningar till att inte hålla den i ett akvarium, eller?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • RedPiranha
      • May 2012
      • 29

      #17
      Ok alla jag lägger mig, det känns som man får alla emot sig oavsett frågor och inga vettiga svar! Är inte helt kunnig om Pirayer och det var därför jag anväder mig av forumet, ska skaffa Pirayor nu men ska försöka söka information på annat håll... Tackar ändå för dom svar jag fått!

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Det är tråkigt att du upplever att forumet inte ger dig svar men det kanske delvis beror på dig själv,tycker att du skall stanna kvar här för det är ett väldigt trevligt forum med kunniga deltagare.

        Ställ du fler frågor så får du säkert svar.

        Välkommen åter !

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Det är inget fel i att hålla en ensam piraya som "pet". Betydligt bättre än att försöka hålla flera tillsammans och få dem en efter en fjällade levande! Det slutar då med en ensam i alla fall, fast kanske med många ärr. Det finns en mycket bra text om pirayor, men den finns inte längre tillgänglig på nätet. Jag skall se om jag kan fixa fram den.

          Stimfiskar "saknar" knappast sitt stim så länge det inte finns en rovfisk i samma akvarium. Däremot är det ofta roligare för akvaristen att ha flera tillsammans. Ett akvarium är trots allt en ganska onaturlig plats för en fisk, men de flesta arter är opportunister och finner sig ganska väl tillrätta så länge det finns rent vatten och mat.

          Kommentar

          • RedPiranha
            • May 2012
            • 29

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Det är inget fel i att hålla en ensam piraya som "pet". Betydligt bättre än att försöka hålla flera tillsammans och få dem en efter en fjällade levande! Det slutar då med en ensam i alla fall, fast kanske med många ärr. Det finns en mycket bra text om pirayor, men den finns inte längre tillgänglig på nätet. Jag skall se om jag kan fixa fram den.

            Stimfiskar "saknar" knappast sitt stim så länge det inte finns en rovfisk i samma akvarium. Däremot är det ofta roligare för akvaristen att ha flera tillsammans. Ett akvarium är trots allt en ganska onaturlig plats för en fisk, men de flesta arter är opportunister och finner sig ganska väl tillrätta så länge det finns rent vatten och mat.
            Jo har läst om flera som bara har en Svart Piraya, för det är tydligen svårt att ha flera ihop, dom käkar upp varandra hehe Ska i alla fall försöka få tag i en liten, vill gärna se den växa upp... ska ha den till en början i ett 150L och sen om den överlever och blir större så får jag skaffa ett större kar till den om jag själv lever då, dom kan ju bli rätt gamla hehe

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              alla uttalar sig och ingen kan något.. fantastiskt.. det finns forum helt tillägnade pirayor och andra för rovfisk.. monsterfishkeepers.com, waterwolves, arofanatics och massvis av andra.. finns ett par som håller pirayor på mfk.se men ingen som har det som huvudsysselsättning längre vad jag vet men du kan ju slänga ut frågan iaf..

              personligen tycker jag att pirayor är helt ointressanta (och uttalar mig därför inte) precis lika lite som jag skulle få för mig att uttala mig om levandefödare..

              rhombeus är däremot en piraya jag skulle kunna tänka mig..

              har du redan 1500L lär du ju lösa problemen på vägen misstänker jag..

              ang filtreringen; http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about671.html

              vet att de har en 101 som zoopet brukar länka till som är bättre och mer utförlig än den i min länk..

              Lycka till och glöm inte att länka lite bilder, fett med folk som kör sump på sötvattenskar.. mer sånt i sverige..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • RedPiranha
                • May 2012
                • 29

                #22
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn

                Lycka till och glöm inte att länka lite bilder, fett med folk som kör sump på sötvattenskar.. mer sånt i sverige..
                Tack, det ska jag göra... och jag ska köra sump för Pirayorna eftersom det är mitt gamla saltkar med sump jag ska använda

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #23
                  misstänkte det.. folk är lite skeptiska mot saker som inte går i biotoper/får plats i nanokar häromkring.. och läs för fan på om filtrering! det blir så dyra misstag annars.. mitt tips är att du drämmer ner k1 i sumpen tillsammans med filtervadd.. k1 är grymt som biologisk filtrering så länge du får rörelse i det och filtervadden tar allt mekaniskt samtidigt som du bara kan slita ur och byta var 3e månad eller nåt = lite jobb och liten kostnad..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • RedPiranha
                    • May 2012
                    • 29

                    #24
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    misstänkte det.. folk är lite skeptiska mot saker som inte går i biotoper/får plats i nanokar häromkring.. och läs för fan på om filtrering! det blir så dyra misstag annars.. mitt tips är att du drämmer ner k1 i sumpen tillsammans med filtervadd.. k1 är grymt som biologisk filtrering så länge du får rörelse i det och filtervadden tar allt mekaniskt samtidigt som du bara kan slita ur och byta var 3e månad eller nåt = lite jobb och liten kostnad..
                    Äntligen någon som kommer med några svar på mina frågor istället för att bara påpeka allt som inte går... hehe

                    Jo oavsett om akvariet blir för litet så kommer jag att vara seriös och verkligen ta hand om mina pirayor, ska göra allt för att dom ska må så bra som möjligt... tänkte även köra torvgranulat i filtersystemet. Ska även se till att det är mycket bra cirkulation, är ju van från salt där det krävs ska även köra streampump med kontrollenhet.

                    ljuset ska jag forska i mer vill att dom ska ha så naturligt ljus som möjligt så det blir nog MH-lampor som dämpas med rötter och flytväxter

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #25
                      Hallbergs piraya-artikel finns här:

                      Kommentar

                      • RedPiranha
                        • May 2012
                        • 29

                        #26
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Hallbergs piraya-artikel finns här:

                        http://akvariefisk.ifokus.se/article...-rodbukspiraya
                        Ah tack fin artikel...

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #27
                          Det var en väldigt bra och heltäckande artikel

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Ja, karet är 1500 liter långt
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            Arbetssätt...