Pirayor igen!:) NY

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedPiranha
    • May 2012
    • 29

    Pirayor igen!:) NY

    Hej alla, är ny här på forumet

    Har tänkt att igen starta upp ett akvarium med Pirayor (P. Nattereri). Har haft dessa underbara fiskar i mina yngre dar men det är så längesen... har tänkt att ha dom i mitt gamla 250L saltkar och eventuellt utnyttja en del av den utrustningen, om jag minns rätt så vill dom ha det strömt så tänkte köra med min Tunze streampump med kontrollenhet, huvudpumpen kör runt vattenvolymen 10 gånger så rent lär det bli med...

    Belysning: funderar på att köra med min 150W HQI-armatur, men byta lampan mot en med lägre kelvin, dessutom ha lite rötter och växter som dämpar ljuset, dom får naturligt ljus i alla fall av denna typ av lampa??

    UV-C: kan jag kanske montera bort för det kommer väl inte till användning alls?

    Filtrering: Har för mig att man kunde filtrera genom torv för att få bra vattenvärden eller minns jag så fel, vad finns det i så fall för fabrikat eller hur man nu placerar det i filtret på pumpen? eller rättare sagt vad ska man ha för typ av filter i ytterfiltret???
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Ursprungligen postat av RedPiranha
    Hej alla, är ny här på forumet

    Har tänkt att igen starta upp ett akvarium med Pirayor (P. Nattereri). Har haft dessa underbara fiskar i mina yngre dar men det är så längesen... har tänkt att ha dom i mitt gamla 250L saltkar och eventuellt utnyttja en del av den utrustningen, om jag minns rätt så vill dom ha det strömt så tänkte köra med min Tunze streampump med kontrollenhet, huvudpumpen kör runt vattenvolymen 10 gånger så rent lär det bli med...

    Belysning: funderar på att köra med min 150W HQI-armatur, men byta lampan mot en med lägre kelvin, dessutom ha lite rötter och växter som dämpar ljuset, dom får naturligt ljus i alla fall av denna typ av lampa??

    UV-C: kan jag kanske montera bort för det kommer väl inte till användning alls?

    Filtrering: Har för mig att man kunde filtrera genom torv för att få bra vattenvärden eller minns jag så fel, vad finns det i så fall för fabrikat eller hur man nu placerar det i filtret på pumpen? eller rättare sagt vad ska man ha för typ av filter i ytterfiltret???
    Hej och välkommen till forumet jag är ledsen att göra dig besviken, men du kan inte ha prayor i 250 liter, de vill ha minst 700 liter
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • RedPiranha
      • May 2012
      • 29

      #3
      Näh de vill helst inte ha 700L, helst vill dom vara i sin flod i Amazonas... hela iden med akvarium faller om Pirayan själv får bestäma får då vill den inte vara i en glasburk alls, men det var inte det som var min frågor!? Dom ska få bo i mitt 1500L akvarium när dom blir lite större, det är upptaget just nu... så mitt 250L får räcka medans dom är små. Hade tänkt mig 10st och vet sen tidigare att dom oftast inte är så många sen tyvärr men

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        ...Men får de gå i ett tillräckligt stort akvarium (zoopet rekomenderar minimum 700L) och du utfodrar dem korrekt så angriper de inte varann!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          ...Men får de gå i ett tillräckligt stort akvarium (zoopet rekomenderar minimum 700L) och du utfodrar dem korrekt så angriper de inte varann!
          E dom alla friska , krya och aktiva. Så angriper dom inte varandra.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Ursprungligen postat av RedPiranha
            helst vill dom vara i sin flod i Amazonas... hela iden med akvarium faller om Pirayan själv får bestäma får då vill den inte vara i en glasburk alls
            Hur vet du att dom inte mår bättre i ett akvarium?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Majki01
              E dom alla friska , krya och aktiva. Så angriper dom inte varandra.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Ja precis och för att uppnå det behöver de ett ordentligt akvarium med bra inredning. Trängs de ihop i ett för litet kar kan det leda till stress som kan yttra sig i sjukdom och angrepp inom gruppen.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • RedPiranha
                • May 2012
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av robidobban
                Hur vet du att dom inte mår bättre i ett akvarium?
                hehe näh det vet jag givetvis inte, men eftersom det finns rekommendationer om just akvariestorlek, inredning, vattenkvalite och ljussättning så utgår jag ifrån att det är taget just från deras naturliga miljö där dom trivs bäst! Det kanske finns Pirayer som bara vill ha 10 liter vatten, inte vet jag man kan ju inte fråga direkt därför får man utgå ifrån att dom trivs bäst i amazonas än i en glasburk Dom flesta djur trivs bäst i sin hemiljö annars ser jag inte poängen med att efterlikna... Men ok går det inte att ha dom ett tag i 250L så går det inte... får väl frigöra 1500L karet tidigare då än beräknat!
                Senast redigerad av RedPiranha; 28 May 2012, 13:48.

                Kommentar

                • Tulebo
                  • June 2011
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av robidobban
                  Hur vet du att dom inte mår bättre i ett akvarium?
                  Nu var väl inte frågan var de mår bäst utan var de vill vara och det kan vara riktigt lurigt att lista ut Håller också med om att du ska satsa på det stora. Bär själv ansvaret för ett gäng pirayors död i ett för litet akvarium (innan det fanns internet) och har ett stort ärr på lillfingret från en av överlevarna som påminnelse.
                  Barnens 180l:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=781
                  Pappas räkkar 20l:
                  http://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=802

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det är himla tråkigt att Bollmora Akvarieförening tog ner sin artikel om att hålla pirayor, den hade varit perfekt att länka till här.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Jag skuklle också i sånna fall satsa på att släppa ner dem i det stora från början Min erfarenhet är att de växer mycket snabbt. jag har haft mina i runt 3 månader, och de har tredubblat sin storlek (minst) på den tiden
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • RedPiranha
                        • May 2012
                        • 29

                        #12
                        Ursprungligen postat av ciklidtok
                        Jag skuklle också i sånna fall satsa på att släppa ner dem i det stora från början Min erfarenhet är att de växer mycket snabbt. jag har haft mina i runt 3 månader, och de har tredubblat sin storlek (minst) på den tiden
                        Ok det får bli det stora med en gång Har dock i dagarna faktiskt också blivit lite sugen på att ge mig på en Svart Piraya också, har alldrig haft det, hur stort akvarium behöver man till en sån? Ska försöka få tag i en liten ca 5cm om det går, har sett att det finns stora att köpa direkt ca 15cm men... kan man ha en sån i ett 150 liters ensam?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          redpiranha, du har to.m piraya som alias men du har inte greppat att pirayan är en stimfisk... För det är inte första april idag
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • RedPiranha
                            • May 2012
                            • 29

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            redpiranha, du har to.m piraya som alias men du har inte greppat att pirayan är en stimfisk... För det är inte första april idag
                            Vet mycket väl att Piraya är en stimfisk, men du kanske skulle läsa på lite om just Svart Piraya...

                            Du behöver ett betydligt större akvarium om du vill hålla ett flertal av dessa fiskar eftersom de är mycket aggressiva mot sina artfränder. Den är lika aggressiv mot andra arter. Om du inte kan avsätta ett akvarium som är betydligt större än 2000L gör du bäst i att enbart hålla en ensam piraya.

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Varför hålla en ensam Svart Piraya i ett 150 liters kar,hur kul är det ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...