Skall man köpa neontetra eller kardinaltetra? (10st)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paalm
    • May 2012
    • 39

    Skall man köpa neontetra eller kardinaltetra? (10st)

    Hej skall åka ner till djuraffären och köpa mig ett par fjärilsciklider samt 10 st neontetror eller kardinaltetror. Vilken av dessa två tetror skall man välja, för och nackdelar ? Utöver att kardianlen är dubbelt så dyr här i Jönköping.


    Tack på förhand!
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Köp den du tycker är snyggast.
    Beteende och levnadskraven är inte speciellt stor skillnad mellan dem. En del påstår att kardinalen stimmar bättre än Neon men jag har aldrig haft neoner så har ingen egen erfarenhet av det.

    Men köp mer än 10 om du inte har ett jätte litet akvarium. Köp typ 20st, blir snyggare och roligare om de faktiskt kan ha ett litet stim och glida runt i.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • Paalm
      • May 2012
      • 39

      #3
      60 liter har jag ett aquael hexa fick inget större för sambon hehe eller nja vi har inte plats för större heller. Kardinalen är ju finare med dess "starkare/mer färg än neontetran (så upplever jag det iaf) men den är också dubbelt så dyr för en nästan identisk fisk :P?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Jag skulle köpa kardinaler. Men 10st gör ingen imponerad. Fast Neontetran är något tåligare än kardinalen skulle jag säga. Är väll eg. den skillnaden emellan dem.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          kardinaler är enligt mig lite snyggare men också lite svårare. dom gillar lite surare vatten.
          i dämpad belysning är kardinaler riktigt snygga för då lyser liksom deras lite rödare färg.

          Kommentar

          • DP98
            • May 2012
            • 21

            #6
            Jag skulle iallafall valt Kardinal. Jag tycker de är snyggare , Neon är typ bara blåa och kardinal kan va både blå och grönaktiga. Jag har 10 st Kardinal i ett 54L och tycker det är snyggt Dock som du säger kostar de 100kr mer för 10 st Kardinal än Neon här i Stockholm me Ta de du tycker är snyggast
            //Danne ;D

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Jag har Kardinaler och tycker dom är väldigt vackra och är en trevlig fisk som lyser upp !

              Kommentar

              • Gobi112
                • December 2011
                • 229

                #8
                Jag tycker kardinaler är finare, de är lite större . Dock mer mottaglig för sjukdomar.

                Kommentar

                • Paalm
                  • May 2012
                  • 39

                  #9
                  Hm det verkar som det är kardinaltetror som gäller då... tycker själv dem är finare. Men som sagt 125 kr för 10 st VS 69 för 10 neontetror här i Jönköping tänkte om någon ansåg att kardinalen inte är värda det extra då dem är så pass dyra ändå... låter lite snålt (smålänning) men det är ju faktiskt ett par/flera andra fiskar där i mellan man kan köpa..

                  Kommentar

                  • DP98
                    • May 2012
                    • 21

                    #10
                    Här i Stockholm kostar Neon 10 st 100kr och Kardinal 10 st 200kr
                    //Danne ;D

                    Kommentar

                    • Gobi112
                      • December 2011
                      • 229

                      #11
                      Ja, det är ju lite "same same but diffrent"

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Men vad gör det att fiskarna kostar lite mer det viktiga är att man köper det man vill ha

                        Förhoppningsvis har man fiskarna ett bra tag !

                        Kommentar

                        • Paalm
                          • May 2012
                          • 39

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Men vad gör det att fiskarna kostar lite mer det viktiga är att man köper det man vill ha

                          Förhoppningsvis har man fiskarna ett bra tag !
                          Sant imorgon åker ett par fjärlisciklid samt 10 kardinaltetror i och kanske en codryas julii eller hur dem nu stavas det vet ni Pro bättre än jag...

                          Måste nästan säga att det känns lite pinsamt ibland när man tittar på sitt akvarie jämfört med andras här på zoopet man får känslan att lika bra att lägga ner innan man startat då jag inte kan ha så stort akvarie :P

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Man kan lika stor glädje av ett mindre akvarium man får bara anpassa därefter !

                            Inte för mycket fiskar kanske.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...