Blanda tetror...Soppa eller fint?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Blanda tetror...Soppa eller fint?

    Köpte mig 10 svarta fantomtetror häromdagen som går ihop med 4 scalarer som ska bli ett par samt 1par Ap Baeschi.
    Dom håller sig ganska långt ner i karet tycker jag och undrar vad ni tycker om att skaffa en tetrasort till som kanske håller sig lite högre upp i akvariet? Vill inte att det ska bli rörigt heller men tanken slog mig. Ni kanske har några bra tips på tetror som kan vara fina ihop med dom andra fiskarna samt inte blir uppätna av scalarerna i framtiden. Akvariet är ett Juwel 240 liter.
  • slade
    • May 2010
    • 159

    #2
    Två sorter tycker jag definitivt du kan ha. De flesta tetror brukar enligt min erfarenhet dock hålla sig i mellanskiktet. Ska du ha dem ihop med scalarer får du nog sikta på en sort med lite högre kropp (typ dina fantomtetra).
    450 L SA
    80 L SA

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Det är ju en smaksak men om det är själva stimfiskeffekten du är ute efter så finns det ju alternativ till vanliga tetror. Exempel på stimfisk som håller till i de övriga delarna och kommer från SA är bilbukar, pennfiskar och stänktetror (jo visst heter den tetra men det är en egen familj med både annat utseende och beteende än vanliga tetror).
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Okej. Smycketetran då? Eller riskerar den att bli käk vartefter? Stänktetror verkar ju ganska roliga. Ja det är inte lätt att välja....

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #5
          Ursprungligen postat av Falconer
          Okej. Smycketetran då? Eller riskerar den att bli käk vartefter? Stänktetror verkar ju ganska roliga. Ja det är inte lätt att välja....
          Har själv smyckestetror i mitt mindre kar tillsammans med corys och otocinclus. I det större karet har jag fullvuxna scalarer. Jag skulle inte chansat på smyckestetrorna ihop med mina scalarer, blir nog mat. Det kan även noteras att de är lite skygga och gärna vill ha flytväxter till skydd.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Varför inte dubbla eller trippla antalet tetror av samma ras?

            10st tetror blir inte mycket till stim i mina ögon, 30-40st har klart större chans att bli ett stim eller 2 stim.

            Har du lika tät växtlighet uppe i akvariet som nere?

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Det är ju en smaksak men om det är själva stimfiskeffekten du är ute efter så finns det ju alternativ till vanliga tetror. Exempel på stimfisk som håller till i de övriga delarna och kommer från SA är bilbukar, pennfiskar och stänktetror (jo visst heter den tetra men det är en egen familj med både annat utseende och beteende än vanliga tetror).
              Pennfiskar och stänktetror är inte stimfiskar. De kan hålla ihop i mindre grupper med bildar inte stim i egentlig mening (fast det gör de flesta egentliga stimfiskar inte heller så länge det inte finns någon rovfisk eller liknande som hotar).

              Kommentar

              Arbetssätt...