Rosentetra whitefin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bigtony
    • February 2012
    • 73

    Rosentetra whitefin

    hejsan
    Har funderingar på och köpa Rosentetra whitefin.
    nån som har erfarenhet av dom fiskarna? om dom biter i fenor till exempel som vissa tetror kan göra.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har ett 20-tal vitfenade rosentetror, och jag gillar dem skarpt. De har färgat ut bra, och ryggfenorna på de flesta är numer signalröda längst ner, och vita på toppen, med en svart fläck mitt på. Kanske har de nafsat lite på scalarernas fenor då och då, men inget jag har upplevt som nå´t stort problem. Ett scalarepar som jag hade i akvariet när jag skaffade rosentetrorna verkar ha fått sina bukfenor lite naggade, medan ett annat par som jag släppt i senare verkar ha fått ha fenorna mer ifred, förmodligen för att tetrorna inte bryr sig om att nafsa fenor längre, om de nu gjorde det i början. Jag tycker om deras sätt att röra sig i karet, de brukar hålla ihop i en lös klunga, och hålla på med lite uppvisningar sinsemellan. Har funderingar på om det är en vildform, eller en avelsform.

    Tror för övrigt att risken för fenbitande ökar om man har för få.
    Senast redigerad av Shepard; 15 May 2012, 21:51.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • bigtony
      • February 2012
      • 73

      #3
      okej men det låter ju bra att dom inte har för mycket tendens till och nagga fenor.
      Tänkte skaffa ett lekpar med scalare men det kommer nog och funka bra med tetrorna då
      tänkte att det skulle bli runt 10-15 stycken tetror så de blir ju ett hyffsat stort stim också.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, jag upplever inte att scalarerna, som är två lekpar, ett red back och ett marmorpar, är stressade över tetrornas närvaro. Tycker inte de verkar alls så farliga med fenbitande som sagt, hade nättetror för ett tag se´n, men dem bytter jag in, för jag tyckte att de var på scalarerna för mycket, men dessa verkar lugnare.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • bigtony
          • February 2012
          • 73

          #5
          okej men om dom inte blir stressade av dom så går det ju bra. men det kan ju vara att du har ett 20:tal av tetrorna också som gör att dom inte är på scalarerna så mycket.
          okej nätetra har jag aldrig haft men nu vet jag att inte dom inte skulle passa in.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag gillar annars nättetror, men de är mer stirriga, och håller sig mer i scalarernas vattennivå. Rosentetrorna håller sig lite längre ner, och stirrar inte runt så mycket.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • bigtony
              • February 2012
              • 73

              #7
              okej men det är roligare med fiskar som simmar runt lite och visar upp sig istället för och stå och stirra i nått hörn

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Min erfarenhet av nättetrorna är att de simmar runt mycket, och kan väl därför vara lite stressande för lugnare fiskar, som scalarer, medan rosentetrorna rör sig över en mindre yta, och simmar mest runt och spänner upp sig för varandra. De är rätt roliga att titta på
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • bigtony
                  • February 2012
                  • 73

                  #9
                  jaha okej på så vis. blir lite jobbigt för scalarerna då om dom försöker vakta sitt område.
                  Jo rosentetrorna bråkar väll mycket om rangordning kan ja tänka mig. sen har jag läst att dom ska vara ganska lättodlade också så då blir de ju ännu mer imponerande på varann

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Vet inte om de är lättodlade, de leker kanske i sällskapskar, men det klarar sig nog inga ägg eller yngel. Nättetror har jag sett leka i sällskapskaret faktiskt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • bigtony
                      • February 2012
                      • 73

                      #11
                      jo det behövs nog ett lek kar om man vill att nått ska överleva.
                      jaså härligt har faktiskt inte fått nån av mina tetror jag haft tidigare och leka fast jag har haft flera olika arter

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tetror leker nog gärna i skymundan, bland växtsnår, och så. Men nättetrorna lekte i stim, rätt högt upp, och man såg hur de gjorde räder ner bland växterna.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • bigtony
                          • February 2012
                          • 73

                          #13
                          okej är väll bara för och inte bli störda av andra fiskar.
                          okej brukar inte tetror leka parvis annars?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Tja, det finns nog de som gör det. Men om jag inte minns fel, så simmade nättetrorna runt som vanligt, och gjorde snabba avstickare ner mot växterna.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • bigtony
                              • February 2012
                              • 73

                              #15
                              okej nättetrorna gör annorlunda då
                              tack för alla svar om white fin har beställt ett stim på 15 stycken nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...