Mina pirayor äter upp varandra !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dan1990
    • May 2012
    • 3

    Mina pirayor äter upp varandra !!!

    Hej

    Detta är mitt första inlägg så ni får ursäkta om jag låter lite skum med mina frågor.

    Jag hade från början 8 pirayor i mitt 250 liters akvarium så igår beställde jag ytterligare 7 st från horn Bach. Innan beställningen frågade jag vänligt hur stora deras pirayor var och då fick jag till svar att de var 5 cm långa. Det var ju bra tänkte jag, för de jag hade var också runt 5 cm. Men när jag får hem så upptäcker jag att de är mycket mindre än 5 cm.
    Jag kunde inte lämna tillbaka de för butiken var stängt, så jag lägger in de i akvariumet.
    Men efter knappt 1 timma är 1 uppäten och 3 andra rejält skadade.

    Vad ska jag göra? Kan jag ringa och begära ersättning? Ska jag dela upp akvariumet i 2 delar så de mindre kan vara för sig eller hur ska jag göra?

    Med vänlig hälsning,
    Dan
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Dela upp akvariet. Ring och kolla om du kan få nya eftersom dom gav dig fel information om storleken på fisken.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Hej Dan,
      Välkommen till Zoopet och jag tror du kommer att hitta en del matnyttigt men du kan också lätt åka på däng.
      Lite av det senare skall du få av mig nu. Det är inte illa ment men jag vill att du kommer in i akvariehobbyen snabbt och på rätt sätt.
      Först av allt så är ditt akvarium är på tok för litet för dessa fiskar. Det spelar ingen roll om fiskarna är små och du tänker köpa ett större senare. Det är för litet punkt slut för dessa fiskar.
      Din första grupp med såg helt enkelt de sista som mat. Det är riktigt svårt att introducera nya individer till dessa speciella fiskar.
      Ett sätt kan vara att ta bort original fiskarna, inreda om akvariet, stoppa i de nya fiskarna och sedan kort där efter sätta tillbaks original fiskarna.
      Då måste också mata samtliga fiskar mycket hårt innan introduktionen. Då kan det fungera.

      Du fick helt enkelt betala lärpengar för att du inte läst på ordentligt.

      Jag vill rekommendera att du frågar här först innan du skaffar fiskar eller startar upp et akvarium. Exempelvis så här. ”Jag har tänkt starta ett akvarium och ha Piraya i det. Vad skall jag tänka på?”
      På det viset spar du troligtvis både pengar och ångest.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Så du menar alltså att man ska ha ha dom i ett 700 liters kar från början när de endast är 3-5 cm stora?
        Låter som lite overkill. Jag tycker inte att det är några fel att ha dom i uppväxtkar.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Auratusen
          Så du menar alltså att man ska ha ha dom i ett 700 liters kar från början när de endast är 3-5 cm stora?
          Låter som lite overkill. Jag tycker inte att det är några fel att ha dom i uppväxtkar.
          Min erfarenhet är att folk som håller monsterfisk i små akvarium med förklaringen att "jag köper ett större akvarium när de växer" aldrig köper något större akvarium. Pengarna, tiden, eller intresset brukar ta slut.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Jag har 10 st Pirayor (Rödbukad pacu) Och JA de sattes ner direkt i 720 litern när de var runt 3-5 cm. Jag har även andra, mindre akvarium, 1 på 312 liter, 1 på 300 liter och ett på 102 liter, men skulle aldrig komma på tanken att släppa ner Pirayor i något av de akvariumen från början. Hur små de än är. De är helt enkelt för små, och pacun växer mycket snabbt.

            Jag använder bägge 300 litrarna och 102'an som uppväxtkar annars, har tom en Oscar i 102 litern just nu. Men pirayorna är stimfiskar, och de skall gå i grupp. Man kan inte ha en grupp om 8-10 stycken i ett akvarium som kanske är 120 cm. långt, de är mycket aktiva och snabbsimmande.

            Jag har haft mina i drygt 3 månader, de två största är nu runt 15-20 cm, och man kan nästan se hur de blir större vecka för vecka.

            Auratusen skrev:
            Så du menar alltså att man ska ha ha dom i ett 700 liters kar från början när de endast är 3-5 cm stora?
            Låter som lite overkill. Jag tycker inte att det är några fel att ha dom i uppväxtkar.
            Senast redigerad av ciklidtok; 09 May 2012, 09:14.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Lätt svar på detta.. Precis som i det vilda,
              Visar sig en piraya svag så äts den. Simpelt och lätt.


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Min erfarenhet är att folk som håller monsterfisk i små akvarium med förklaringen att "jag köper ett större akvarium när de växer" aldrig köper något större akvarium. Pengarna, tiden, eller intresset brukar ta slut.
                Vill bara tiläga att fisken ofta också tar slut. Man får en ensam fisk som står och trycker i ett hörn om inte den också dör, av stress.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                Arbetssätt...