4 döda första natten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    4 döda första natten

    vi köpte 10 guldtetror igår till vårt lilla kar som vi startade om i går och efter bara en natt har fyra dött. de övriga 6 verkar må finfint men hur kommer det sig att så många dog? kan jag gå till djuraffären och kanske få nån typ av kompensation ?
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Alltid trist när ens fiskar dör. Du kan ju alltid fråga i din butik.
    Frågor: Hur stort är karet? Blev de inkoppade på rätt sätt? Vattenvärden? Nitrit? Hur startade ni om det?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tveksamt att du får nya när 4 st dog, då är det med all sannolikhet något som skett antingen vid isläppandet eller i karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jojje81
        • April 2012
        • 17

        #4
        Menar du med "startade om" att det var nystartat så är det förmodligen därför dom dog. Man ska vänta minst 24 tim och det är om du använder nån slags vattenberedning. annars ska man vänta längre innan man introducerar fisk.

        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Jojje81
          Menar du med "startade om" att det var nystartat så är det förmodligen därför dom dog. Man ska vänta minst 24 tim och det är om du använder nån slags vattenberedning. annars ska man vänta längre innan man introducerar fisk.

          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
          Nja, bara vattnet fått rätt temp och vid behov vattenberedningsmedel så kan man släppa i inkörningsfiskarna.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Och jag för min del skulle ha väntat ett par dygn iaf för säkerhets skull.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              att vänta med fisk är GALET.

              men det skall vara rätt mängd fisk i karet dag 1.

              I det här fallet skulle jag nog tro att det är frågan om akut stress.

              Kanske vitt skilda vattenvärden mellan butiken och karet, vilket kan döda vad som helst.

              Nitrit kan det inte vara, det hinner inte bildas nått på så kort tid.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Och jag för min del skulle ha väntat ett par dygn iaf för säkerhets skull.

                huh ??


                varför det ??




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  huh ??


                  varför det ??


                  .
                  För att jag kör efter principen skynda långsamt... :-)
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av MonkanS
                    För att jag kör efter principen skynda långsamt... :-)
                    det är lite OT.

                    skynda långsamt = jättebra.

                    men cyklingen av karet, dvs uppstarten av goda bakterier, kommer ju enbart igång den minut
                    man stoppar ner fisk i karet, det är restprodukter från fisk som sätter igång det hela.

                    ingen fisk = inga restprodukter
                    inga restprodukter = inga goda bakterier
                    inga goda bakterier = sterilt kar

                    spelar ingen som helst roll att vänta 1-2-3-999999 dagar.

                    Inget händer utan fisk.


                    alla kar som har rätt temp på vatten och inte ett helt offside PH behöver fisk omedelbums för att komma igång.


                    sedan skall man vara noga och försiktig med hur många fiskar man stoppar ner, särskilt de första 1-5 månaderna.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Den intressanta frågan (även den svåra) är ju varför de dog.

                      1/ De var sjuka i affären.
                      Sannolikt inte för vid sjukdom dör inte flerra fiskar omedelbums utan i ett accelererande förlopp

                      2/ Nitrit pga av ett nytt akvarium
                      Knappast - för nitrit kommer inte heller direkt för att man släpper i några fiskar

                      3/ Något i akvariet (t.ex. någon inredningsdetalj) som förgiftade fiskarna.
                      Knappast - de resterande fiskarna verkar ju OK

                      4/ Det mest stressande för en fisk är transporten
                      Efter vad som hänt låter det som det troligaste att något gått snett under transporten men vad det är som hänt är omöjligt att svara på. Fiskarna kan ju också ha skadats vid fångsten i affären

                      Vad man skall göra är i alla fall att avvakta en tid och inte släppa ner några nya fiskar i akvariet innan man vet att det är igång
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • elaz
                        • April 2012
                        • 48

                        #12
                        jag hade nytt matten som kört med en växt i några timmar för att vattnet ska klarna och se fint ut och jag har hafft i sådana där blå droppar efter rekomenderad dos.
                        vi har haft sånt akvarie salt i lite gran och vi bar hem dem direkt från affären, la dem i påsen i karet så att temperaturen skulle bli samma sen öppnade vi bara fåsen på ett ställe så de fick simma ut själva. en av dem dog så fort att det nästan känns som att han varit död i påsen utan att jag sett det.
                        tror att de kan ha varit stressade eller skadade innan för det känns som vi jort alla rätt. men jag var i affären idag och hon sa att bara jag tar med ett vattenprov så får jag nya fiskar. de är nog måna om att ha kvar oss som kunder eftersom vi köper allt till alla båda karen där.
                        det var en yngre lite ovan tjej som tog upp dem så det kan vara skador. men de återstående verkar jätte krya nu så jag låter dem vara nu , lämnar ett prov och om det är ok så tar jag 4 nya fiskar om nån månad eller 2.
                        tack för alla svar.

                        Kommentar

                        • fisheye
                          • November 2010
                          • 488

                          #13
                          Ursprungligen postat av elaz
                          dem i påsen i karet så att temperaturen skulle bli samma sen öppnade vi bara fåsen på ett ställe så de fick simma ut själva. en av dem dog så fort att det nästan känns som att han varit död i påsen utan att jag sett det.
                          Där tror jag du har problemet. Temperaturen kanske rätt men alla andra skillnader mellan vattnet i påsen och i akvariet blev en chock för fiskarna.
                          Det är lämpligast att koppa in fiskar. Vilket innebär att man tar en kopp med vatten från det akvarium som man ska ha fiskarna i och häller i påsen / eller burken / där man transporterat fiskarna. Väntar 15 minuter. Tar en ny kopp med vatten. Väntar 15 minuter. och en gång till (och ev en till). Därefter flyttar man över fiskarna - inte vatten från affären.

                          Kommentar

                          • elaz
                            • April 2012
                            • 48

                            #14
                            aah ok. då vet jag det till nästa gång. tack=)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...