Rosentetror som bråkar - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Rosentetror som bråkar - varför?

    Jag har problem med mina rosentetror. Först lite bakgrundfakta.

    Jag har ett kar på 120 liter. I det går 2 st fjärilciklider, 10 st kardinaltetor, 2 leopardpansarmalar, 1 liten ancistrus, 2 st marmorerade bilbukar och sist men inte minst 6 st rosentetor.

    De första veckorna var det inga problem med rosentetrorna. Vissa av dem (misstänker hanarna) visade upp sig genom att simma runt varandra och det är ett normalt beteende har jag läst. Jag har haft de i en månad men de senaste dagarna har de börjat bli väldigt aggresiva mot varandra. De jagar varandra fram och tillbaka och gör utfall mot varandra. Hittills har de endast gett sig på varandra men idag blev en bilbuk ofrivilligt indragen i slagsmålet.

    Vad beror det här beteendet på? Har jag för mycket fisk i? Eller är det någon form av lekbeteende. Observerade i morse att två stycken hade dragit sig undan och gned sig mot några blad, mina pansarmalar var genast där och blev helt till sig av förtjusning, precis som om det fanns mat där. Var det äggläggning på gång?

    Jag hade läst om dessa tertor innan jag köpte dem och på de flesta ställen står det att det är en fredlig stimfisk som passar bra i ett sällskapsakvarium. Ljust nu skapar de rena rama kaoset i mitt akvarium!

    Det var många tankar och funderingar. Vad tror ni som har erfarenhet av tetror? Är detta ett beteende som kommer att försvinna?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, det är nog helt enkelt rangordningsstrider, både hanar och honor kan ägna sig åt det. Kanske är en hane på gång att leka med en hona, som du sa hade några dragit sig undan och gned sig mot blad. Kanske har du lite få, jag vet inte. Har själv ett 20-tal vitfenade rosentetror i ett 240-liters.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Tja, det är nog helt enkelt rangordningsstrider, både hanar och honor kan ägna sig åt det. Kanske är en hane på gång att leka med en hona, som du sa hade några dragit sig undan och gned sig mot blad. Kanske har du lite få, jag vet inte. Har själv ett 20-tal vitfenade rosentetror i ett 240-liters.
      Ja egentligen ska man väl ha minst 10 st. Men samtidigt vill jag inte belasta akvariet med för mycket fisk. Får väl se om beteendet avtar annars får jag hitta någon lösning för just nu råder fullt krig mellan dem.

      Men vad tror du (eller någon annan), kan jag sätta in 4 till så att de blir 10 st. Eller är det för mycket fisk för ett 120 liters (som nog bara är 100 L vatten eftersom rötter, sten, bakgrund och växter tar plats)?
      Senast redigerad av johnsson_82; 15 April 2012, 21:31.

      Kommentar

      Arbetssätt...