Frågor om Neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bobby
    svarade
    Jag har haft kardinaltetror som ynglade av sig i ett akvarium som jag hade bara tetror och räkor i.
    Blev nog ett tiotal yngel iaf - de fick inget särskilt att käka heller men växte upp till full storlek.
    Ph runt 6,6 och Kh på 3.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Och det var ett korrekt konstaterande Men enligt vad jag lärt mig så spelar det ingen roll med just neontetror. Däremot en del andra tetror är det inte ovanligt att man kan få yngel på i vanliga kar.

    Lämna en kommentar:


  • JLi
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Knappast äter de upp alla romkorn nej, men enligt vad jag vet är det i princip omöjligt att få yngel på dem i ett vanligt sällskapsakvarium. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Påstår inte att du har fel, konstaterade bara.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av JLi
    Det är klart att neontetror är romrövare med det skulle inte vara helt unikt om det blev kvar till ett yngel.
    Knappast äter de upp alla romkorn nej, men enligt vad jag vet är det i princip omöjligt att få yngel på dem i ett vanligt sällskapsakvarium. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Lämna en kommentar:


  • JLi
    svarade
    Det är klart att neontetror är romrövare med det skulle inte vara helt unikt om det blev kvar till ett yngel.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av Berserken
    Kopierat från tråden
    Idag kör jag igång.

    Planen för dagen:

    -Rengöring odlingskar
    -Rengöring plastnät
    -Rengöring prylar till torvfiltrering
    -Fixa torvfiltrerat osmosvatten med ph 5-6 och 25 grader
    -Mörklägga lekakvariet
    -Köra igång litet innerfilter i ett av de etablerade akvarierna.
    -Flytta över lekpar ikväll eller imorgon
    Vad menar du?

    Mitt påstående om pH 4?
    Det var nu mest för att prove my point om att det högst troligt inte var ett neontetrayngel TS hade sett i sitt kar.

    Lämna en kommentar:


  • Berserken
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    För att rommen ska befruktas och utvecklas krävs det ganska extrema variabler, finns mer att läsa i denhär tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150225
    Kopierat från tråden
    Idag kör jag igång.

    Planen för dagen:

    -Rengöring odlingskar
    -Rengöring plastnät
    -Rengöring prylar till torvfiltrering
    -Fixa torvfiltrerat osmosvatten med ph 5-6 och 25 grader
    -Mörklägga lekakvariet
    -Köra igång litet innerfilter i ett av de etablerade akvarierna.
    -Flytta över lekpar ikväll eller imorgon

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    För att rommen ska befruktas och utvecklas krävs det ganska extrema variabler, finns mer att läsa i denhär tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150225

    Lämna en kommentar:


  • Berserken
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Du kan nog lugnt räkna med att det var något annat, såvida du inte har ett pH på ca 4 i karet och att du haft det totalt nermörkat en tid Du kan se att honorna är romfyllda när dom blir ordentligt runda om magen.
    Gillar de vatten med ph 4 ?Det är rejält surt

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Du kan nog lugnt räkna med att det var något annat, såvida du inte har ett pH på ca 4 i karet och att du haft det totalt nermörkat en tid Du kan se att honorna är romfyllda när dom blir ordentligt runda om magen.

    Lämna en kommentar:


  • Mashugg
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Neontetror "väntar" inte yngel, utan lägger rom Att de leker i vanliga akvarier är inte jätteovanligt men däremot blir det inte något av romen eftersom de både är grymma på att äta rommen och så kräver den väldigt speciella förhållanden för att utvecklas. Så du kan säkert ha sett den äta yngel men det var nog garanterat av någon annan fisk isåfall.
    Det var rom jag menade
    Det enda jag har i karet är neontetror. Antingen hade jag tur som fick, under 3 sek, bevittna ett yngel alt så var det något helt annat som den glufsade i sig. Men hur ser det ut när de är på väg att lägga rom?

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Neontetror "väntar" inte yngel, utan lägger rom Att de leker i vanliga akvarier är inte jätteovanligt men däremot blir det inte något av romen eftersom de både är grymma på att äta rommen och så kräver den väldigt speciella förhållanden för att utvecklas. Så du kan säkert ha sett den äta yngel men det var nog garanterat av någon annan fisk isåfall.

    Lämna en kommentar:


  • Mashugg
    startade ett ämne Frågor om Neontetror

    Frågor om Neontetror

    Hur ser man att en neontetra väntar yngel? Tror jag såg en av mina tetror mumsa i sig ett yngel för någon vecka sen. Vore roligt om man lyckades få fram några yngel som kan växa till sig.
Arbetssätt...