Livslängd tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Livslängd tetror

    Funderar lite på vad den normala livslängden för tetror kan vara? Tänker då främst på de mindre sorterna.

    Jag har kolglödsteror och svarta fantomtetror som är 1,5år gamla. Har under denna tid inte haft ett enda dödsfall. Men så för några veckor sedan flyttade jag över dem till mitt nya, större akvarium. Efter det har två kolglödstetror försvunnit spårlöst och jag tycker ytterligare en eller två har bleknat av de senaste dagarna. Bland fantomtetrorna tycker jag en hona ser ut att ha magrat av, fast där skulle det kunna bero på att hon i ett par veckor gick ensam med en hane som uppvaktade henne frenetiskt.

    Hur som helst funderade jag mest om jag ska räkna dessa som naturliga dödsall pga ålder eller om det är flytten som gjorde det.
    Jag har lägst nivån av nitrit och alla fiskar ser pigga och glada ut.
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    #2
    Ursprungligen postat av LS10
    Funderar lite på vad den normala livslängden för tetror kan vara? Tänker då främst på de mindre sorterna.

    Jag har kolglödsteror och svarta fantomtetror som är 1,5år gamla. Har under denna tid inte haft ett enda dödsfall. Men så för några veckor sedan flyttade jag över dem till mitt nya, större akvarium. Efter det har två kolglödstetror försvunnit spårlöst och jag tycker ytterligare en eller två har bleknat av de senaste dagarna. Bland fantomtetrorna tycker jag en hona ser ut att ha magrat av, fast där skulle det kunna bero på att hon i ett par veckor gick ensam med en hane som uppvaktade henne frenetiskt.

    Hur som helst funderade jag mest om jag ska räkna dessa som naturliga dödsall pga ålder eller om det är flytten som gjorde det.
    Jag har lägst nivån av nitrit och alla fiskar ser pigga och glada ut.

    Har själv förlorat två av mina 9 neontetror och dom kan inte ses till någonstans i mitt ynka 20-liters. Inga likdelar sitter i filtret (har en pump->filter kombination och inte en filter->pump kombo). Antingen har de dött och blivit mat till de andra eller så har de tagit ett steg framåt i evolutionen och utvecklat ben och lungor och sitter vid det här laget i en bar på Hawaii

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tetrors livslängd varierar nog en del. Har för mig att jag läst att tetror som neon och kardinal kan bli 8-10 år. Även glastetran eller blodfenstetran (Prionobrama filigera) ska tydligen kunna bli ca 10 år har jag för mig. Men det finns säkert fler arter som blir ungefär så gamla.
      Senast redigerad av Shepard; 20 March 2012, 21:03.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        8-10 eller upp till 12 är vad jag hört med, lyckas inte hitta nån bra info om det dock. Låter som något som har mer med flytten att göra, eller nya karet, inte åldern. Har ingen större erfarenhet av just de två sorterna, så rätta mig om jag har fel, men 1,5år låter lite ungt. Mina tetror (guldtetra) är en 4år nu, vart med sen uppstart, och har ett annat kar där det går kardinaler som måste vara en 6-7 år i alla fall.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Åh vad kul att höra att de kan bli så pass gamla, det trodde jag inte om så små fiskar!

          Men det betyder ju att det är något som inte stämmer hos mig. Idag räknade jag dessutom till åtta, ännu en fisk mindre alltså och från början var de 11.
          Undar vad det kan vara, alla fiskar ser ut att må toppen i karet och jag har som sagt noll nitrit. Har bara småfisk för övrigt så de kan knappast blivit uppätna heller.

          Vågar man utöka stimmet eller bör jag avvakta ifall det är något i mitt kar som just kolglödstetrorna är känsliga mot?

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Lite mer info skulle hjälpa, mera vattenvärden, akvariestorlek, vad du har för övriga fiskar och hur många, vattenbyten etc. Kan ju kolla in sjukdomsdelen av forumet och följa mallen där, kanske posta nytt ämne där med så får du fler sjukdomsfolk som kollar på det.
            Skulle avvaktat med nya fiskar tills du fått ordning på det ja.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Blir det mer bortfall på tetrorna så får jag väl posta en tråd under sjukdomar men just nu har det iaf inte försvunnit flera fiskar.

              Jag har ett kar på 240l, som sagt noll nitrit, pH på ca 7,2 i kranen om jag minns rätt och ungefär samma i akvariet. Fiskarna har ju gått i samma kranvatten under 1,5år, så tror inte det ligger några problem där.

              Jag göder med pmdd och EC (eller egentligen Happy Carbo) och funderade på om kolglödstetrorna skulle kunna vara känsliga mot just EC?

              Byter ca 25% varje vecka, inget byte de tre första veckorna men sen har jag varit supernoga med vattenbytena och inte missat en dag. Har visserligen en del cyano i akvariet, så det är väl en indikation på att vattenvärdena inte är helt perfekta.

              Fiskar har jag ett par fjärilar som lprecis agt rom, 4 otocinclus, numera 8 kolglödstetror och 10 svarta fantomtetror, varav 5st köptes i torsdags. Även de nya är pigga och ser ut att må bra.

              Akvariet har varit igång ca 2månader och jag startade upp det långsamt, med enbart tre fantomtetror de första 2,5veckorna och har sen ökat succesivt på fiskbelatsningen.

              Men skulle det kunna vara så att EC är boven?

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                De flesta av de små tetrorna blir nog bara drygt ett år i naturen. Troligen är det bara enstaka djur som blir äldre. I ett akvarium utan predatorer och med gott om mat blir det ju annorlunda.

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Vissa individer kan bli mycket gamla, 8-10 år som tidigare nämns. Det tråkiga med "långlivade" tetror är att de är stimfiskar. Enligt min erfarenhet är det bara ströexemplar som uppnår denna aktningsvärda ålder då det övriga stimet dött för länge sedan.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • LS10
                    • November 2010
                    • 258

                    #10
                    Ja då kanske det trots allt var naturliga orsaker som gjorde att de "försvann". Visst kan vattenkvaliten i mitt nystartade kar ha påverkat dem, men eftersom alla fiskar verkar må toppen nu så tror jag inte det är något problem med karet.

                    Inbillar mig att mindre fisk trots allt borde vara mer kortlivad än större fiskar, vilket kanske förklarar att jag enbart har förlorat några kolglödstetror, som ju är väldigt små, och till exempel inga fantomtetror.

                    Ska nog ta och utöka stimmet snart, tror att de mår bättre desto fler de är (inom rimliga gränser).
                    Såg till exempel stor skillnad på mina fantomtetror när de gick från 5st till 10. Framförallt blev det mindre rivalitet mellan hanarna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...