Frågor om neotetror och deras beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    Frågor om neotetror och deras beteende

    Har 8 neontetror (hade 9 men en försvann bara sådär) och en av dom håller på att jaga iväg de andra så fort de kommer fram från sitt gömställe bakom en rot. Denna tetra är oftast ensam i "förgrunden" och gillar inte att de andra tittar fram.
    Är detta normalt? De får mat ungefär varannan dag och alla vattenvärden jag kan kontrollera med mitt 6i1 test visar inte på något onormalt. Matar dom både med flingor och med pellets för räkor.
    Har ganska mkt växter i akvariet och bra cirkulation på vattnet. Kan det spela någon roll?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Dominant bara.Inget att oroa sig för men aldrig hört att en jagar iväg alla andra så att den är själv, bara att de småbråkar inom gruppen för att kolla vem som bäst m.m.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Den aggressiva tetran är en hona som vill leka. De tar tillfälliga små revir under leken, oftast runt en växt, och trots att det kan bli vilda slagsmål så skadar de inte varandra. Varje hona håller revir bara i någon dag, men en ny hona brukar ta över reviret direkt så det kan ta ett tag innan alla är klara.
      Det blir ingenting av äggen, spermierna kan inte ta sig igenom äggskalet om inte vattnet är mycket mjukt (dvs kranvatten duger inte).

      Ofta kommer neontetrorna i lekstämning när de hamnar i ett nytt akvarium, dvs är nyinköpta, och det går över ganska snart, men under tiden kan du ju studera dem - du kan t.ex. se hur hanarna (som är de mindre och slankare fiskarna) signalerar till honan genom att vibrera med ryggfenan, och då anfaller hon inte.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Den aggressiva tetran är en hona som vill leka. De tar tillfälliga små revir under leken, oftast runt en växt, och trots att det kan bli vilda slagsmål så skadar de inte varandra. Varje hona håller revir bara i någon dag, men en ny hona brukar ta över reviret direkt så det kan ta ett tag innan alla är klara.
        Det blir ingenting av äggen, spermierna kan inte ta sig igenom äggskalet om inte vattnet är mycket mjukt (dvs kranvatten duger inte).

        Ofta kommer neontetrorna i lekstämning när de hamnar i ett nytt akvarium, dvs är nyinköpta, och det går över ganska snart, men under tiden kan du ju studera dem - du kan t.ex. se hur hanarna (som är de mindre och slankare fiskarna) signalerar till honan genom att vibrera med ryggfenan, och då anfaller hon inte.
        Detta visste jag inte, väldigt intressant!
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Mashugg
          • March 2012
          • 70

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Den aggressiva tetran är en hona som vill leka. De tar tillfälliga små revir under leken, oftast runt en växt, och trots att det kan bli vilda slagsmål så skadar de inte varandra. Varje hona håller revir bara i någon dag, men en ny hona brukar ta över reviret direkt så det kan ta ett tag innan alla är klara.
          Det blir ingenting av äggen, spermierna kan inte ta sig igenom äggskalet om inte vattnet är mycket mjukt (dvs kranvatten duger inte).

          Ofta kommer neontetrorna i lekstämning när de hamnar i ett nytt akvarium, dvs är nyinköpta, och det går över ganska snart, men under tiden kan du ju studera dem - du kan t.ex. se hur hanarna (som är de mindre och slankare fiskarna) signalerar till honan genom att vibrera med ryggfenan, och då anfaller hon inte.
          Intressant information måste jag säga, tack

          "Den" har vrit igång ett tag faktiskt men som du säger så är det nog inte samma tetra utan de har "bytt av" varandra. Mitt vatten är faktiskt ganska mjukt från början och sjönk ännu mer efter att jag sänkt ner roten jag har. Har hängt en avklippt nylonstrumpa på filterkaret där jag lagt i krossade äggskal. Hårdheten har stigit sakta sakta och är nästan tillbaka på grundvärdet.
          Men om jag tar bort strumpan och hårdheten sjunker så kanske man har tur att få se lite yngel? Är de substrat-ruvare? Har finkornigt grus på runt 3-4 mm.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Mashugg
            Men om jag tar bort strumpan och hårdheten sjunker så kanske man har tur att få se lite yngel? Är de substrat-ruvare? Har finkornigt grus på runt 3-4 mm.
            Mycket osannolikt att vattnet blir tillräckligt mjukt, och om ynglen kläcks så är de vuxna fiskarna skickliga yngelätare...

            Det är mycket svårt att odla neontetra, och eftersom de är så billiga inte lönt att försöka. Om du vill prova, för utmaningens skull, så finns det en rätt intressant tråd om det här på zoopet.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mashugg
              • March 2012
              • 70

              #7
              Hur små är deras yngel? Tittade in i akvariet nyss och såg en tetra jaga ifatt något väldigt litet som såg ut att simma för glatta livet ifrån tetran. Tror inte det var en luftbubbla för den rörde sig mot strömmen.

              Kommentar

              Arbetssätt...