"Vitfenad rosentetra"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    "Vitfenad rosentetra"

    Köpte häromveckan 20 stycken av fisken som väl brukar kallas vitfenad rosentetra. Har för mig att jag för längese´n har läst nå´n diskussion om ifall det är en egen art, en underart, eller en odlingsform, men kommer inte ihåg exakt, tror inte att det framkom nå´t konkret. Hur är det nu, har det fastställts vad det är, har den egen artstatus, finns den i naturen, eller är den framodlad ur den vanliga rosentetran? Vackra är de i alla fall, ett fint blickfång med sina vita ryggfenor, som jag ju kan tänka mig kunde vara en bra och synlig signal för stimmets sammanhållning i mörka svartvatten, om den finns i naturen. Kanske är den en form av rosentetran som lever i mörkare vatten än den vanliga, och därför behöver ljusa fenor för att se varandra? Stimma bra verkar de göra hur som helst.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad jag förstått är det en odlingsform, men det kanske har reviderats...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Såg att en del av dem har fått en svart fläck på ryggfenan. Det kan man ju tolka på två olika sätt... Antingen att de är en odlingsform, och att det är vildformens svarta fena som "lyser igenom", eller också att det är en vildform, och att den svarta fläcken på vit botten gör att stimmet lättare kan hålla samman i mörka vatten.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Har också för mig att det är en odlingsform. Hela det komplexet med rosentetraliknande firrar är dock ett virrvarr senast jag kikade. Kan ha reviderats nu så jag reserverar mig... *s* Enklast att fokusera på att det är väldans granna fiskar, för det är de alldeles bestämt.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, saken med de här vita fenorna är att de faktiskt skulle kunna ha en funktion i naturen, kanske ännu mer med den svarta fläcken i mitten som de nu har fått, så man kan ju inte rakt av avfärda den som en odlingsform. De är som sagt hur som helst ett fint blickfång, och håller ihop i en lös grupp och småtjafsar inbördes när de inte stimmar omkring.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Minns jag rätt så är det två arter som bägge kallats rosentetra varav den ena har vita fenspetsar. Ska jag kolla upp det hela?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Minns jag rätt så är det två arter som bägge kallats rosentetra varav den ena har vita fenspetsar. Ska jag kolla upp det hela?
              Sover Dolly Parton på rygg?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Sover Dolly Parton på rygg?
                Troligtvis Så ja Erik, Anders tycker att du ska kolla upp det Och även jag såklart.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Imorgon...

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    När jag började ta hand om SARFs odlingskampanj för snart 10 år sedan fick jag in odlingsrapporter på "rosentetra" och blev direkt tveksam till vilken art det var som verkligen odlats. Stanley Weitzman och Lisa Palmer på Smithsonian i Washington hade då några år tidigare kommit med en preliminär sammanställning av "the rosy tetra clade". Egentligen var det bara ett Appendix till en beskrivning av en ny art i gruppen och detaljerna skulle komma i ett annat pek fortfarande under bearbetning. Fortfarande har det inte publicerats något sådant. Jag skrev i vart fall då, troligen delvis baserat på Weitzman & Palmer, att det fanns två rosentetror, en med ett frågetecken och "(utan vitt på fenorna)" med namnet Hyphessobrycon bentosi (lär även ha gått under namnet H. robertsi) och en "Vitfenad rosentetra" Hyhessobrycon rosaceus med det synonyma namnet H. ornatus. Sedan 2004/2005 har det strömmat in fem odlingsrapporter på den förstnämnda som har valören guld och 13 på den senare som har valören silver.

                    Idag är jag inte helt säker på att det är så enkelt. Kanske har jag dessutom förvirrat andra. Varifrån jag har fått det här med det vita är jag inte riktigt säker på. Att döma av texten i Weitzman & Palmer så är det dock inte bara jag som har rört till det. Det verkar stå olika motsägelsefulla uppgifter i de flesta äldre akvarieböcker. Troligen är det så att det är ännu flera, men inbördes ganska lika arter som är "rosentetran". Då har jag ändå inte inluderat de andra "rosentetrorna" i den preliminära "the rosy tetra clade" (serpatetror, dolkstyngstetror, fantomtetror m fl) även bland de andra verkar det finnas fall med flera liknande arter som gått under samma handelsnamn.

                    Att några av dessa skulle vara odlingsformer tvivlar jag på, men det kan ju mycket väl tänkas finnas hybrid-stammar i hobbyn. Jag har dessutom lärt mig idag att när det kommit in vildfångade rosentetror så har det ibland funnits flera liknande arter i samma sändning.

                    För att förvirra ytterligare så heter den gula fantomtetran Hyphessobrycon roseus!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Intressant.
                      Jag tror att den tetran som kallas för vitfenad Rosentetra inte är riktigt samma sort som du hänvisar till. Den vitfenade som funnits ute på marknaden i ca 2-3 år är helt vit på fenorna när de är unga, för att vid stigande ålder få lite mer svart i dessa.
                      En "vanlig" rosentetra har mycket svart i fenorna redan när de är mindre, men även en del vitt i.
                      När jag pratade med Micke Håkansson om dessa när de var nya på Imazo för ett par år sedan, kunde han inte svara vare sig bu eller bä men han var inne på att de troligen var en odlingsform.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Erik, då var det lite som jag trodde. Fortfarande rätt virrigt kring detta med rosentetror. H. bentosi/robertsi har jag bara sett en enda gång (om det nu var den). Finns en fantastisk bild på vad som sägs vara den i Akvarieatlas, nr 1.
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Hos den vanliga rosentetran är det väl bara honorna som har vitt i ryggfenan, och då i form av en distinkt, vit spets? Dessa "vitfenade" har en lite diffus svart fläck mitt på ryggfenan, och det verkar synas bäst på hanarna, kanske för att deras ryggfenor är något större. Det är en annan sak, jag kanske missminner mig, men jag tycker att hanarna av dessa "vitfenade" ser ut att ha något mindre ryggfenor än de vanliga. Kan ju vara en synvilla, på grund av färgen.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Erik, då var det lite som jag trodde. Fortfarande rätt virrigt kring detta med rosentetror. H. bentosi/robertsi har jag bara sett en enda gång (om det nu var den). Finns en fantastisk bild på vad som sägs vara den i Akvarieatlas, nr 1.
                            Jag räknar med att ha några H. bentosi om en vecka. Mest för att lära mig hur dom ser ut. Enligt Weitzman och Palmer skall H. bentosi komma från Amazonas i motsats till H. rosaceus som kommer från Guyana. Eftersom vildfångade fiskar från Guyana är sällsynta i handeln idag (i motsats till för 30-40 år sedan) så kan man gissa att H. rosaceus i butiken så gott som uteslutande är från gamla akvariestammar.

                            Både H. rosaceus och H. bentosi beskrevs av en tjej vid namn Marion Durbin; 1909 respektive 1908. Namnet H. robertsi kom 1958 i TFH utan författare (fast det lär ha varit Herbert Axelrod som skrev texten) och är inte tillgängligt (alltså kan inte användas som vetenskapligt namn). Det anses dessutom vara en synonym till H. bentosi. Därför används ibland namnet robertsitetra som populärnamn på H. bentosi.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Erik,
                              de jag såg en gång hade en annan och djupare lyster än vad rosentetror normalt har. Uppfattade även fenorna som längre, ffa analfenan. Otroligt vackra firrar! Får du fatt i dem och giter, så dra gärna upp lite bilder.

                              Hilsen,

                              /Patrik
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...