Frågor om tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spojjo
    • December 2011
    • 16

    Frågor om tetror

    Hej!
    Har ett 64 liters med ca 20 guppysar i (plus ett gäng mindre ancistrus). Guppysarna är väldigt små i storlek, så det vore trevligt med någon mer mindre fisk i, och är sugen på att skaffa en stimfisk, typ neon-, vinkel- eller blodtetra. Hur många tror ni skulle få plats i akvariet, och vilken sorts passar bäst med guppy?

    Tacksam för svar
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    10 neontetror!

    Vinkeltetrorna är aningen för stora för akvariet (om du skall ha ca 10 - vilket är roligast att titta på).

    Om blodtetra är en av dem som jag kallar serpatetror (H. eques + några släktingar) så är de inte helt pålitliga i ett mindre akvarium (även om jag aldrig har upplevt dem som bitska).

    (Sen är det inte säkert att du upplever någon av de tre arterna som ett stim om de inte känner sig hotade av en fiende.)
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 04 March 2012, 22:40.

    Kommentar

    • Mashugg
      • March 2012
      • 70

      #3
      Hej!
      Blir första inlägget här för mig

      Är en nybörjare när det gäller akvarier (att mamma har haft i åratal räknas nog inte) och jag har en fråga ang neontetror. Köpte ett 20-liters akvarium modell 7-kantigt tornliknande (AquaEl) som jag fyllde med tre olika sorters växter, som jag inte har en aaaaaning om namnen på, samt 9 st neontetror.

      Har haft systemet igång i 3-4 veckor utan problem med regelbundna vattenbyten à 30% av totala vattenmängden.
      Nog om detaljerna och direkt till min fråga. Vad för sorts inredning föredrar neontetror? Substratet jag använder är ett finkornigt grus.

      Kommentar

      Arbetssätt...