kolglödstetra - maxantal i 240l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    kolglödstetra - maxantal i 240l?

    Jag har tänkt mig att ha ett stort stim med kolglödstetror i mitt 240l kar. De kommer gå tillsammans med dvärgciklider och svarta fantomtetror (ca 10st de senare).
    Tycker det skulle vara maffigt med ett riktigt stort stim, så nu undrar jag hur många man kan ha utan att karet blir allt för överbefolkat?
    De är ju väldigt små, men många bäckar små...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Köpte själv ett gäng så´na häromveckan till mitt 100-liters, riktigt fin liten tetra Köpte först 20 stycken, och se´n 10 till, så jag har 30 stycken i 100-literskaret. i ett 240 borde du kunna ha åtminstone 30, men åtminstone 50 kunde vara riktigt snyggt.
    Senast redigerad av Shepard; 05 February 2012, 22:35.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Ja, ett stim på ett femtiotal skulle vara riktigt snyggt. Men det är inte risk att de blir för många då? De är ju som sagt väldigt små, men 50 fiskar låter trots allt som ganska många. Vart skulle du dra gränsen för hur stort stim man kan ha?

      Kommentar

      • j_l0180

        • May 2007
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av LS10
        Ja, ett stim på ett femtiotal skulle vara riktigt snyggt. Men det är inte risk att de blir för många då? De är ju som sagt väldigt små, men 50 fiskar låter trots allt som ganska många. Vart skulle du dra gränsen för hur stort stim man kan ha?
        jag har haft 70st i 375-liters otroligt snyggt!!!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av LS10
          Ja, ett stim på ett femtiotal skulle vara riktigt snyggt. Men det är inte risk att de blir för många då? De är ju som sagt väldigt små, men 50 fiskar låter trots allt som ganska många. Vart skulle du dra gränsen för hur stort stim man kan ha?
          Visst, det är många, men samtidigt är de ju små, och smutsar ju ner, och gör väl av med syre i betydligt mindre omfattning än större fiskar. Slängde en blick på mina förut när jag gick förbi akvariet, de är jäkligt snygga Som små bärnstenar nästan.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Beror lite på hur många cichlider du har och vilka, men minst 100 borde få plats. Det fanns en artikel i Tidskriften Akvariet nån gång på 1970-talet om en akvarist i Jönköpingstrakten som kallades för Kung Stork. Han hade ett 500-liters akvarium med bara kejsartetra. Det var en sällsynt fisk på den tiden som ansågs svårodlad. De förökade sig spontant i akvariet, och när artikeln skrevs hade de blivit ca 500. Kejsartetran är ju mycket större än kolglödstetran. Det går att göra likadant med kolglödstetra - de bryr sig inte om att äta ägg och yngel om man hela tiden matar med nykläckt artemia. Jag hade några stycken i ett akvarium på ca 40 liter och de blev ganska snart omkring 30 stycken (vuxna). I ett akvarium på 240 liter borde det kunna bli åtminstone några hundra på något år. Men det förutsätter naturligtvis att det inte finns några andra fiskarter i akvariet, eller räkor...

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Beror lite på hur många cichlider du har och vilka, men minst 100 borde få plats. Det fanns en artikel i Tidskriften Akvariet nån gång på 1970-talet om en akvarist i Jönköpingstrakten som kallades för Kung Stork. Han hade ett 500-liters akvarium med bara kejsartetra. Det var en sällsynt fisk på den tiden som ansågs svårodlad. De förökade sig spontant i akvariet, och när artikeln skrevs hade de blivit ca 500. Kejsartetran är ju mycket större än kolglödstetran. Det går att göra likadant med kolglödstetra - de bryr sig inte om att äta ägg och yngel om man hela tiden matar med nykläckt artemia. Jag hade några stycken i ett akvarium på ca 40 liter och de blev ganska snart omkring 30 stycken (vuxna). I ett akvarium på 240 liter borde det kunna bli åtminstone några hundra på något år. Men det förutsätter naturligtvis att det inte finns några andra fiskarter i akvariet, eller räkor...
              Åh, intressant! Tror jag börjar med ca ett femtiotal så får jag se om jag kommer vilja utöka ytterligare. Några yngel tror jag dock inte det blir då jag kommer ha i andra fiskar också. Kommer troligen bli två sorters apistogramma (max 6st alltså) och kanske även kurvciklider om de inte konkurrerar för mycket med apistogrammorna. Sen har jag även fem svarta fantomtetror som antagligen kommer få bli 10-15 stycken totalt. Så bara småfisk alltså.

              Kommentar

              Arbetssätt...