De har bytt färg!? Å andra nybörjar frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teres77
    • January 2012
    • 2

    De har bytt färg!? Å andra nybörjar frågor...

    Hej alla. Jag är ny här på forumet...

    Lite bakgrund. Köpte ett begagnat akvarium, 125 l, med fisk (11 sorgmanteltetror, 8 svart neontetra och 4 pansarmalar och en stor brun mal som sitter på baksidan av filtret bara, ingen aning vad det är för nåt) å allt av en kille på Blocket i tisdags. Jätteseriös kille och allt är i sin ordning. Tog med ca 30-35 liter av det gamla vattnet i dunkar hem och fyllde sen på med nytt. Har hällt i Aqua Safe... Har även köpt två nya växter som jag stoppade i, i fredags. Vi har matat sparsamt efter instruktioner från hannesc, som var med när jag hämtade... De får lite flingfoder och frysta mygglarver. Alla äter bra som vi kan se iaf, och allt äts upp på nån minut. Så långt är allt väl. Nu till mina frågor:

    1. Hur ser man skillnad på honor och hanar? Har försökt kolla på ryggfenorna och alla ser ju likadana ut... (sorgmantel)

    2. Bland de svarta neontetrorna så är det tre små som inte är röda över ögat men har en svart rand med lite blåaktigt ovanför, är det samma art?

    3. Alla fiskarna har mer färg nu, är det vanligt att de byter färg?

    4. En av sorgmantlarna är rund om magen, är den sjuk eller bär den rom? Den äter och simmar runt med de andra...

    5. När kan det vara lämpligt att släppa i några Guppysar? Sonen vill gärna ha några med lite mer färg så vi tänkte att Guppy kanske skulle va lagom...

    6. Ska jag byta lite vatten nästa vecka eller ska man vänta längre innan första bytet?

    Ja, det var lite jag har funderat på just nu, kommer säkert fler frågor efterhand. Ja, jag har läst nybörjarguiden...
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Många fiskar som är stressade bleknar lite i färg.

    Vatten bör du byta varje vecka!

    Kommentar

    Arbetssätt...