Vit gäddtetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    Vit gäddtetra?

    Såg idag vita gädd tetror på hornbach i malmö. Kan inte direkt hitta ngra liknande på nätet så undrar om ngn har kunskap om dessa? Blir de lika stora som sina släktingar eller kanske mindre? Ja all info är intressant ^^
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Finns många fiskar som har kallats gäddtetror eller något liknande. Kan det vara Ctenolucius hujeta du menar? Eller en Acestrorhynchus? Oligosarcus? Boulengerella? Även Hoplias kan upplevas som gäddlika, men dom är knappast vita. Du får Googla på namnen.

    Kommentar

    • firejackan
      • August 2004
      • 616

      #3
      nja, ser inte ut som ngn utav dessa, kanske är ngn sorts albino variant? eh, skiter i det. alla ser ut att bli monster i vilket fall som helst

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ctenolucius hujeta är rätt vanliga som vita - men som sagt om det inte är den så vet jag inte riktigt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Kanske inte ens en tetra?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Kanske inte ens en tetra?
            Läste just rubriken på tråden och då slog det mig att det ju skulle vara en tetra
            Fast å andra sidan så kan man ju aldrig vara säker på handelsnamen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • firejackan
              • August 2004
              • 616

              #7
              jo formen påminner väldigt mkt om det jag såg men den var som sagt helt vit :/ kanske åka in och ta ett foto? xD

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av firejackan
                jo formen påminner väldigt mkt om det jag såg men den var som sagt helt vit :/ kanske åka in och ta ett foto? xD
                Som sagt C. hujeta finns i en vit form men den är ju inte en tetra
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Som sagt C. hujeta finns i en vit form men den är ju inte en tetra
                  Det beror ju på vad man menar med en tetra: Släktet Tetragonpterus, Familjen Characidae eller ordningen Characiformes. En Characiform är ju Ctenolucius onekligen, och akvarister verkar dra gränsen där. Men jag är inte ens säker på om det är frågan om en characiform. Bara nånting silverblankt och långsmalt med spetsigt huvud och tänder. Belonesox, Xenentodon, Lepisosteus. Sedan har jag glömt bort de afrikanska "tetrorna", Hydrocynus, Gavialocharax, Phago, Belonophago etc.
                  Senast redigerad av Erik Åhlander; 25 January 2012, 10:51.

                  Kommentar

                  • LLL
                    • July 2009
                    • 328

                    #10
                    Det är C. hujeta vi har på Hornbach :-)

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Släktet Tetragonopterus
                      Så det är därifrån namnet "tetra" kommer, det är en förkortning av Tetragonopterus? Det var som fan, det hade jag inte en aning om!
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...