Serpatetra eller Röd Fantomtetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    Serpatetra eller Röd Fantomtetra

    Efter mycket velande fram och tillbaka så har jag valt bort Kardinaltetran till min 575:a till förmån för någon annan "röd" tetra. Men vilken är rödast? Serpatetra eller Röd Fantomtetra? På bilderna här på zoopet så ser båda fiskarna rejält blekdassiga och tråkiga ut och andra bilder på nätet ser nästan manipulerade ut. Min butik har för tillfället inte dessa fiskar inne så jag kan inte jämföra dom mot varandra i verkligheten så innan jag beställer 40-50 st, vilken är överlag rödast?
    Senast redigerad av Yokas; 13 January 2012, 07:39.
    shoop da whoop...
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Lurigt. Såvitt jag begripit är det flera olika arter som går under namnet Serpatetra. De brukar alla ha en rätt kraftigt mättad röd färg, klart granna fiskar. Betydligt rödare än Röd fantom, som oftast är lite "genomskinligt röd". Serpatetror är dock riktiga tuffingar, kan ibland bete sig som små pirayor. Röd fantom är betydligt snällare, drar snarare mot skygg.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • squamata
      • September 2006
      • 144

      #3
      serpatetror e nasty ja ! Tar både sina polares och andra fiskars fenor. o naprar lite på växter med ibland..
      Hade valt nåt annat typ kopparbarber ...

      Kommentar

      • Yokas
        • August 2011
        • 136

        #4
        Tack för svaren grabbs. Ja, det där med att dom kan vara riktigt elaka mot andra fiskar har jag hört (läst) till en förbannelse när jag kollat amerikanska forum. Dock så verkar ingen "over there" hålla mer än 5-6 st åt gången och vissa håller t o m endast en enda. Jag kommer att ha minst 40 st så frågan är om dom låter mina andra fiskar vara i fred när dom är ett stim i den storleken...

        Kopparbarber är fina men jag är såpass fjantig och pedantisk så jag inte kan ha fisk från olika världsdelar i samma kar Det går bara inte...
        shoop da whoop...

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag har också hört detta om serpatetror, men aldrig upplevt det själv. Kanske är det skillnad mellan de olika serpa-arterna.

          Jag har fångat en hel del serpatetror i Paraguay, Hyphessobrycon eques. Vanligtvis ingick serpatetror som en "krydda" (liksom sorgmanteltetror, nättetror och några andra) i de stora stimmen av små silverblanka tetror. Åtminstone att döma av vad man fick genom att dra en not genom vattnet och räkna vad man hittade.

          Kommentar

          Arbetssätt...