Hur får jag mina tetror att föröka sig???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiwie
    • December 2011
    • 67

    Hur får jag mina tetror att föröka sig???

    Jag har neontetror, guldtetror och rosentetror just nu har dem inte levt så länge i mitt akvarium men jag har hört mycket om att tetror är svåra att få yngel med... hur gör jag om jag vill ha yngel med dem? Mina tetror lever tillsammans med platys och hittills så har mina platys yngel inte blivit uppätna !!! Här är lite frågor jag har.
    1, Måste man ha ett speciellt "lek" akvarium till dem?
    2, Hur ser det ut när tetrorna leker?
    3, Hur många yngel kommer per kull om jag trots allt lyckas med att få dem vuxna leka?
    4, Vid vilken ålder är platys könsmogna och hur ser jag det?
    5, Vilken miljö ska eggen ha (värme, inredning, ström o.s.v?
    6, Hur stort ska det här lek-akvariet vara?
    7, Vilken slags mat är bäst till tetra yngel?
    8, Hur länge dröjer det innan eggen kläcks?
    9, Är det lika förökning bland alla tetror?
    10, Är hanens "sak där nere" framme som på platys när dem är mogna?
    Tack för alla svar!
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    De tetror du nämner hör inte till de lättaste att odla. Jag skulle hellre rekommendera dig att börja med t ex riotetra, sorgmanteltetra, koppartetra eller svartbandstetra. Du behöver ett särskilt lekakvarium till dem, eftersom ägg och yngel annars snabbt blir uppätna av föräldrar och andra fiskar. Tetror leker bland växter eller fritt i vattnet. De leker även i ganska små akvarier, men eftersom de kan få flera hundra yngel är det bäst att använda ett lekakvarium på åtminstone 50 liter. Det bör finnas täta växter (t ex javamossa) på botten, som äggen kan ramla ner i och bli svåra att hitta för föräldrarna. Något konstgjort lekraster går också bra. En syresten kan gärna finnas i akvariet, men ingen filterpump eftersom ynglen skulle sugas in i den och dö. Vattnet i lekakvariet kan gärna vara ganska mjukt och ha en temperatur på ca 24-26 grader. Efter leken flyttar du tillbaka fiskarna till sällskapsakvariet. Äggen kläcks efter ett par dagar, men den första tiden hänger ynglen på växter, stenar, akvarieglas mm och lever av sin gulesäck. När de simmar fritt kan du mata de lättare arternas yngel med artemia, som du kläcker i särskilda behållare med saltvatten. De svårare (t ex neontetra) har små yngel som måste ha infusorier först, och deras ägg och yngel är mycket känsliga för ljus. Ett problem du slipper om du väljer en lättare art. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    Arbetssätt...