Smycketetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Smycketetra

    har fått ett litet stim (10 st) av dessa i present igår, har inte sett dem innan o har läst det jag hittat om dem.
    men jag skulle vilja ha lite personliga åsikter om dessa av folk som haft dem eller varit i kontakt med dem.

    Jag läste att de är ganska känsliga men hur känsliga är de typ som fjärilciklider eller?

    brukar de vara duktiga på stimma? Mina stimmade de första timmarna sen har de spritt ut sig mest överallt tycker jag några här några där o nån ensam här o där.

    De skulle visst vara skygga o gömma sig dagtid för o komma fram is kymmningen men det stämmer inte på mina, de är framme mest hela tiden o kommer o kollar vad jag har för mig när jag sätter mig framför karet, de brukar stå stilla med huvudet vänt mot mig o bara titta o då o då plocka nått gott från rutan *S*.

    Vilar gör de då o då dock på den mörkaste plats jag har över en svärdplanta men är fort framme o kolla läget igen.

    HIttils har de tagit det jag har erbjudit i mat nämligen flingfoder och smått granulat, men var med o plockade nu när jag utfodrade med bottentabletter och algtabletter.

    De har ju rätt små munnar men kan de ta dafnier och artemia (frysfoder) tror ni? det är det jag brukar fodra med när jag ger fryst.

    Tror ni de kan ta platyyngel? hoppas det faktist då mina platys inte tar ett ända yngel o det blir lätt många.

    Tycker de är oerhört vackra och det är första gången i vuxnen ålder jag har tetror.
  • Anser
    • December 2011
    • 2

    #2
    Vilken sort är det du har? Jag har ett gäng N. beckfordi som jag är mycket förtjust i. Tyvärr är de ganska dåliga på att stimma förutom om de blir rädda. Har två hanar som delat upp akvariet mellan sig och så möts de på mitten för att slåss ibland. Sen brukar de hänga vid var sin favoritväxt dit de försöker locka honorna för att leka, vilket de gör med jämna mellanrum. Mina bryr sig inte om att äta endlersyngel så dina platysar riskerar att bli fler...

    Dafiner är nog inga problem att ge och får du tag i levande är det kul att se dem jaga. Om du har någon mindre sort än beckfordi så vet jag inte om de får in dem i munnen dock.

    Kommentar

    • SemlaoLuffsen
      • November 2011
      • 100

      #3
      Det är nannostomus marginatus jag har.

      De har hittils kunnat få i sig allt jag har gett (flingfoder, granulat, dafnier, artemia o små röda dafnier) de försökte även smaska i sig av brysselkålen äppelsnäckorna fick igår.

      Köpte även hem levande foder igår kommer inte ihåg vad de heter dock men det är pyttesmå maskar nån millimeter bara o genomskilnliga, de blev väldigt populära men de vuxna platysarna reagerade inte på dem direkt.

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #4
        Fantastisk fisk. Hur skiljer sig honorna från hanarna i färgerna?

        Kommentar

        • SemlaoLuffsen
          • November 2011
          • 100

          #5
          Ja de är oerhört vackra, jag kan inte se nån skillnad på dem men är säker på att jag har av båda kön då jag sett lek (men rommen blir snabbt uppäten).

          Dock misstänker jag att de är fenbitare o att det var de som åt på kamphanens fena (visserligen vanligt då deras stora fena ser god ut).
          Det finns ju 3 allternativ men då jag sett en smycketetra naffsa lite så är jag rätt säker på att de var dem. (finns även kolglödstetra o siamesiska algätare som kan vara de skyldiga)

          Kommentar

          Arbetssätt...