Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drlavey
    • October 2011
    • 217

    Yngel

    Finns det några tetror som får överlevande yngel i sällskapskar?
    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
    640 L SA, Bland annat Diskus
    450 L Viktoria ciklider
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Tja sällskapskar och sällskapskar, beror ju vad för andra fiskar som går där då. Tetrayngel är ju rätt små, och andra fiskar tenderar se det som godis Med räkor skulle det kanske lyckas bättre eller i specifika artkar. Fick själv ett gäng yngel när jag bara hade glödnbandstetror i ett kar.

    Vill du ha yngel tycker jag du ska satsa på en lättodlat tetra och sen inget sällskap som kan äta ynglen De är ganska hårda på både rom och yngel själva, men med mycket växter, rötter etc kan några överleva.

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #3
      Jag vill mest att ett stim skall hålla sig i ordentlig storlek! =) Räcker att något enstaka överlever!
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Då tycker jag att du ska ta och fixa ett växtkar med ett fett stim lättodlade tetror Bra foder och vattenkvalitet och det bör inte vara så svårt att få dem att leka. Har du bara mycket växter, gärna flytväxter med ordentliga rötter samt en del mossa och sånt så ynglen och rommen har en chans att klara sig, så bör några klara sig.

        Kommentar

        • Kiwie
          • December 2011
          • 67

          #5
          Mina neontetror har inte försökt äta mina platyd yngel än men jag har en speciell inredning på mitt akvarium med grottor och växter

          Kommentar

          • drlavey
            • October 2011
            • 217

            #6
            Men dina neonteror får inga yngel va? Det var lite frågan!
            100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
            640 L SA, Bland annat Diskus
            450 L Viktoria ciklider

            Kommentar

            • Kiwie
              • December 2011
              • 67

              #7
              Dem är inte direkt kösmogna än... men håller på med ett yngel akvarium till dem så snart får man väll lite yngel

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #8
                Ursprungligen postat av Kiwie
                Dem är inte direkt kösmogna än... men håller på med ett yngel akvarium till dem så snart får man väll lite yngel
                Ja, optimist ska man ju vara! Neontetror är det inte så många som har lyckats få yngel av. Svårigheten ligger bl a i att ägg och yngel är mycket känsliga för ljus, så om du ska ha en chans får yngelakvariet vara helt avskärmat i början.

                Kejsartetror leker ofta i sällskapsakvarier och är inte alltför glupska på ynglen har jag hört. De vill ha lugn och ro, så om det finns stora och framfusiga fiskar i akvariet lär det inte bli någon lek av. Men i ett eget akvarium eller i smått, lugnt sällskap går det nog bra. Täta växter är en självklarhet om man vill att några yngel ska klara sig.

                Olle

                Kommentar

                • drlavey
                  • October 2011
                  • 217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kiwie
                  Dem är inte direkt kösmogna än... men håller på med ett yngel akvarium till dem så snart får man väll lite yngel
                  Jag är ledsen men du kommer inte få yngel på Neontetror! Om du inte arbetar satans mycket med det! Ska du försöka så är jag den första att säga lycka till!
                  100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                  640 L SA, Bland annat Diskus
                  450 L Viktoria ciklider

                  Kommentar

                  • Kiwie
                    • December 2011
                    • 67

                    #10
                    får hoppas på det bästa... trots allt "dåligt" som hänt mina fiskar m.m så går allt på slutet ändå bra...... Lyckades ju bra med platysarna och jag försökte inte ens.. fasst platys behöver man ju inte göra så mycket med för att det ska ploppa ut ungar..

                    Kommentar

                    • Simon Wikström
                      • January 2011
                      • 223

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kiwie
                      får hoppas på det bästa... trots allt "dåligt" som hänt mina fiskar m.m så går allt på slutet ändå bra...... Lyckades ju bra med platysarna och jag försökte inte ens.. fasst platys behöver man ju inte göra så mycket med för att det ska ploppa ut ungar..
                      Neontetror är dock en helt annan fisk än platy och dom har ljuskänslig rom så man måste mörkerlägga helt i akvariet för att den ska kläckas och sen om man får den att kläckas så är ynglen små och jättekänsliga. Och det går knappast att få yngel i vanliga akvariet på dom för dom vuxna tetrorna käkar romen så fort den kommit ut ur dom så man måste flytta ut dom ur vanliga akvariet till ett lekakvarium och sen flytta dom direkt när dom har lekt. Inget illa menat men det är så komplicerat tyvärr
                      Mvh Simon
                      720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                      105 l med VF Poecilia reticulata.

                      Kommentar

                      • Kiwie
                        • December 2011
                        • 67

                        #12
                        Vet men har ju inte ens försökt och har läst på som en galning om hur, ska försöka "PÅ RIKTIGT!!" om ca två månader. Är det att hanarna börjar skapa revir ett tecken på parnings tider? För några hanar har börjat med det i mitt avkarium

                        Kommentar

                        • Simon Wikström
                          • January 2011
                          • 223

                          #13
                          Dom simmar jättefort runt varandra när dom leker. Det var väl lek varannan dag för mitt stim jag hade på 20 individer (inte alla samtidigt så jag vet inte hur ofta var och en lekte). Men när du ser dom simma fort runt varandra alltså, så är det förmodligen lek
                          Mvh Simon
                          720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                          105 l med VF Poecilia reticulata.

                          Kommentar

                          • Kiwie
                            • December 2011
                            • 67

                            #14
                            menar du mig????? jag som inte ens försökt... min.. tur gissar jag

                            Kommentar

                            • Simon Wikström
                              • January 2011
                              • 223

                              #15
                              Ja jag menar dig Kiwie. Man behöver inte försöka alls för att få lek på neontetror, det är att få yngel på dom som man måste "försöka" för att få för att neontetrorna äter upp sin rom och rommen är ljuskänslig så det måste vara mörkt i 24 h ungefär efter leken. Kort och gott: Du kommer inte lyckas få yngel på neontetror om du inte har ett speciellt lekakvarium för dom.
                              Mvh Simon
                              720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                              105 l med VF Poecilia reticulata.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...