Lekande riotetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Lekande riotetror?

    Jag har några riotetror (vet ej vilken sorts riotetra det är) som efter vattenbytet har börjat simma i cirklar runt varandra och liksom spänner sig, de simmar även efter varandra ibland. Skulle kunna beskriva deras beteenden som ett lekande svärdbärarpar. Det ser ut som om dom uppvaktar varandra men jag vet inte hur de leker som. Kan det vara så att de leker? Har letat överallt på internet om deras lekningssätt och om de är lättodlade m.m. men kunde inte hitta något så jag ber nu någon här om hjälp.

    Eftersom jag inte vet vilken sort det är så kan jag ju iallefall säga att de är gul med svarta fenor, utom simmfenan som är röd. Det skiftar även i rött på de undre fenorna innan de övergår i svart. Bakom ögonen har de en svart fläck på kroppen.
    Tacksam för svar // Sandra
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Många små tetror (små stimfiskar öht) har ett liknande lek- och kampbeteende. Om två fiskar spänner sig mot varandra är det troligen två hannar. Brukar spärra upp fenorna så mycket det går och cirkla runt varandra för att mäta krafterna. Viker den ena sig så brukar den fälla ihop fenorna och den som vann brukar jaga undan förloraren i en snabb rusch.

    Lekförberedelserna brukar se lite annorlunda ut. Hannen (ofta den mindre och slankare) simmar in framför honan, ömsom spänner han ut fenorna (kolla vad snygg jag är!!) och ömsom fäller han ihop fenorna och "darrar" eller "klipper" i hela kroppen. Försöker ofta locka med honan in i något snårigt för att visa frimärkssamlingen... *s* Är hon inte med på noterna kan hon bli bortjagad på samma sätt som en förlorande hanne. Är hon däremot med, så följer hon hannen, oftast lite förstrött. Själva leken brukar gå blixtsnabbt - hannen lägger sig strax bakom honan och vibrerar - sedan snabbt in och igenom något snårigt ställe. Ibland lägger de sig på sidan, eller vänder helt runt. Detta sista går extremt fort, är man inte med på det är det lätt att missa.

    Ungefär så - kul att kika på beteenden!! Riotetran är relativt lättlekt, men det kan vara svårt att dra upp ynglen. Några kan överleva i sällskapskaret om man har bra med täta växtsnår, sköter vattenbyten och inte har för mycket andra fiskar i samma kar.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Tack för svaret! Beteendena du beskriver stämmer bra in på hur mina riotetror håller på, jag hoppas att jag kanske kan få några yngel

      Kommentar

      Arbetssätt...