Aggressiva neontetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Aggressiva neontetra?

    Imorse hittade jag en död neontetra, nu ser jag att vissa jagar varandra.
    Hade 6 st nu 5 som bor i ett 58 liters akvarium, varit igång ca 2 veckor.
    Vad beror detta på, vad kan jag göra?

    Tack
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Att de slåss är parningsbeteende - honorna håller små tillfälliga revir, oftast några centimeter kring en växt. Neontetror leker mycket ofta spontant när de hamnar i ett nytt akvarium. Däremot skadar de aldrig varandra, revirstriderna är symboliska. Du kommer inte att få några yngel, äggen befruktas inte om inte vattnet är mycket mjukt och har lågt pH.

    Neontetror massuppföds under ganska dåliga betingelser, och är oftast sjuka och i dåligt skick när man köper dem. Jag brukar kallt räkna med att omkring hälften dör inom en månad efter köp. Några dödsfall är alltså, tyvärr, normalt, och betyder inte nödvändigtvis att det är något problem med ditt akvarium. De som överlever första månaden brukar däremot bli ganska långlivade: neontetror kan leva i upp till tio år, fast 3-4 år är nog det normala.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      #3
      Okej, jag har faktiskt haft dom i 7 månader tror jag, flyttade över dom från ett större akvarium:/
      Känns väldigt konstigt att en dog imorse och dom fortsätter att jaga varandra.
      Hoppas dom slutar snart

      Tack för svaret är väldigt tacksam!
      Senast redigerad av Luddson; 10 October 2011, 14:24.

      Kommentar

      • SydpOlof
        • January 2011
        • 32

        #4
        Om du har uppfyllt tetrans krav på vattenkvalite, boyta och inredning så är det ju inte ditt akvarium som är problemet.
        Låt tiden utvisa hur det blir.

        Kommentar

        Arbetssätt...