tjock neontetra... bukvattensot eller rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rexi
    • July 2011
    • 106

    #16
    Mina jagar varandra oftast. Men det är kul att vaktposten består av ett, nästan, äkta par.
    Alltså, den tetra som vakar håller utkik från faror (visserligen fel håll) har alltid sin flickvän med, hehe
    haha.
    hur stort stim har du?

    verkar som att erfarenheten om att odla neoner är liten... eller...
    man lär sig så länge man lever

    Kommentar

    • VeoliaOfScania
      • July 2011
      • 48

      #17
      Jo.
      Jag har nu 8 st. Har som mest haft 11.

      Först var dem tio. Sen har de svagaste dött.
      En dog i en ammoniakkatastrof. Så var dem bara 6 tillsist.
      Sen köpte jag 5 stycken till, så det blev 11.
      En dog spårlöst, två dog på samma dag, ena av okänd anledning.
      Så nu har jag bara åtta.

      Kommentar

      • rexi
        • July 2011
        • 106

        #18
        oj, det var många som dog

        först hade jag också tio, två dog efter ett tag så jag köpte fem till.
        så nu har jag 13
        man lär sig så länge man lever

        Kommentar

        • VeoliaOfScania
          • July 2011
          • 48

          #19
          Sammanlagt har 7 dött, jag har 8 kvar, alltså har jag ägt 15 tetror.
          Inte så kul att nästan lika många dör som man äger

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #20
            Varför skulle jag ha tur? Jag kanske enbart är väldigt mycket bättre än dig på o hålla neoner?
            Men det är verkligen inte något svårt att få dessa tetror o leka, ta hand om vattenbyten, ge dem mat... Det svåra är att ta hand om rommen! Jag har helt enkelt inte tid att leka av dem på riktigt nu, så just nu blir det uppskattad mat för de andra fiskarna när d leker..

            Kommentar

            • sting
              • September 2007
              • 481

              #21
              Varför så få tetror föresten? Jag har 20 st och tycker att det är alldeles för några! och man märkte verkligen hur mkt bättre d 10 som fått gå ensamma i en vecka som pilotfiskar fick sällskap av 10 till

              Kommentar

              • SydpOlof
                • January 2011
                • 32

                #22
                Neontetran har fått silver i svårighetsgraden att fortplanta sig av svenska akvarieföreningen. Det vill säga ganska svår att odla. Du får helt enkelt expremitera lite och se om det kan ge några resultat .

                Det första man ska göra för att lyckas odla fiskar är ju att tillgodose deras behov på bästa sätt, neontetror ska ju ha ganska mörk omgivning med inredning som mörk botten och växter och rötter som ger skuggiga platser. Man kan även ha torv i för att få lite brunare vatten, kanske inte sådär jättecharmigt men man kan ju ha det i ett mindre odlingsakvarium. Med rätt inredning har man ju iaf tagit första steget till att lyckas få välmående fiskar som i sin tur kan leda till bättre och ökad fortplantning .

                Mjukt vatten är att föredra men dock inget jättekrav eftersom tetran anpassar sig hyffsat väl till lite hårdare vatten med.
                Men eftersom vi har att göra med en ganska svårodlad krabat så är det ju det där lilla extra som kan vara avgörande om man får yngel eller ej.

                Lycka till!

                Kommentar

                Arbetssätt...