Skivtetra i 375l ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PaulaH
    • September 2006
    • 15

    Skivtetra i 375l ?

    Hej..
    Jag har gått och kärat ner mig i Skivtetran i mitt sökande efter mer fisk, men är osäker eftersom på art beskrivningen står det 500l.. Fattas över 100l då, men minimum längden på 150cm har jag ju.. Skulle det gå eller är det önsketänkande?
    Skulle lätt skaffa mig större kar men det är svårt när man bor på 3dje våning utan hiss, med trånga dörröppningar och trapphus.

    Skivtetran förstår jag vill trycka i sig allt grönt i karet men undra om anubias klarar sig? Java ormbunke? Om man bestrålar det med kryptonit?
    Hur många brukar man ha av denna fisk?

    Tacksam för svar..

    Kramiz
    PaulaH

    375l fisksoppa
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jag har inte prövat någon av skivtetrorna själv vad jag kan minnas, så det delvis gissar jag, men om akvariet är tomt på fisk i övrigt tycker jag nog du kan pröva om det fungerar. Proportionerna på akvariet är viktigare än antalet liter. Ett långt och inte alltför lågt akvarium bör vara bäst. De flesta av våra vanliga akvariefiskar (undantaget många cichlider) lever i bäckar och mindre vattensamlingar. För att hålla kvävevärdena låga i vattnet tycker åtminstone jag att det är enklast att ha ganska gott om väl fungerande växter. Med skivtetror blir det lite annorlunda. Dom hör mera hemma i den större floden vilket betyder att dom är ganska rörliga. Många arter blir ganska stora, runt 20 cm om det är Metynnis-arterna vi talar om. Fast man kan ju ha tur och komma över någon av de mindre arterna. Jag är osäker på hur pass utpräglade stimfiskar de är - kanske varierar det också under säsongen - kanske lekvandrar dom (?) Jag tror ändo att de är roligast om man har ett 10-tal. När det gäller växterna tror jag även det varierar mellan arterna, men räkna inte med att det blir några växter kvar alls. Jag skulle ha inrett med bara större rötter. Utan växter krävs det ett effektivt filter om dom skall må bra.

    Vill du absolut ha andra arter i akvariet skulle jag valt några exemplar av någon mellanstor loricariid.

    En hel del fryst spenat till foder.

    Spännande fiskar, silverblanka som de flesta flodfiskar, men ynglen av en del av arterna har häftiga teckningar.

    Det brukar vara beställningsvara. Planera gärna inköpet väl: läs på om de olika arterna på FishBase och försök få någon art som du tycker verkar extra lämplig, men lita inte på att det verkligen är den du får...

    Tillägg:
    Såg nu på din profil att du har en massa fisk i akvariet. Nej jag tror inte det vore så klok kombination tillsammans med befintliga fiskar. Möjligen kan du pröva med två exemplar för att känna dig för hur de fungerar, men se det då som ett experiment, för det blir en halvmesyr som varken du eller fiskarna blir riktigt nöjd med, tyvärr.
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 26 August 2011, 22:43. Anledning: tillägg

    Kommentar

    • PaulaH
      • September 2006
      • 15

      #3
      Tack för svaret.. Jag är inne på att byta bort Scalarerna och Eldlers firrarna så det inte blir sådan blandning..undrar om kardinal+neonerna bör flyttas oxå då?
      PaulaH

      375l fisksoppa

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Risken att en fisk som blir 20 cm, även om det är en utpräglad vegetarian, skall äta upp neoner och kardinaler får nog anses som överhängande... Just de arterna är dessutom lite extra sega om morgnarna och blir lätt en delikat krydda i frukostsalladen...

        Kommentar

        • PaulaH
          • September 2006
          • 15

          #5
          Heh..Jag förstår.:P Får ta och fundera vad jag ska göra..
          PaulaH

          375l fisksoppa

          Kommentar

          Arbetssätt...