Erfarenhet av Nannostomus mortenthaleri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    Erfarenhet av Nannostomus mortenthaleri?

    Är det någon som har eller har haft Nannostomus mortenthaleri? Har ni odlat den? Är den känslig? Jag har läst beskrivningen men vill gärna höra er erfarenhet av denna fisk.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr har jag inte haft den själv ännu, men den dagen kommer. Jag vet att Kjell hade den i sitt stora kar ett tag, men det får han berätta om själv.
    Innan du kärar ner dig helt i fisken, har du kollat vad den kostar? Men jäklens snygg är den iaf!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Jag har 15 st i ett 720 tillsammans med ca 600 andra småfiskar och det funkar bra. I små grupper kan de vara väldigt agressiva mot varandra. De går att odla som man odlar de flesta andra tetror men de ger bara kullar på ca 10-20 yngel.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Som Ansjo, inte haft den själv ännu men spanat på den många gånger. En del jag känner har dock haft den. Som endymion skriver, de kan vara rackarns aggro mot varandra, betydligt värre än andra Nannostomus. Finns en liknande art, Nannostomus sp "Purple" (vet inte om den är artbeskriven och giter inte kolla upp det nu), som är snällare. Funkar ungefär som den vanligare lilla smycketetran.

        Om jag greppat det rätt är de halvsvåra att odla. Pinter skriver en del om Nannostomus i sin bok om odling, han tar bland annat upp att partnervalet inte är oviktigt. Vad jag sett med lilla smycketetran så instämmer jag där, det funkar dåligt att bara sätta ett par till lek. Har i stället gjort som han tipsar om, när man ser ett par som leker i sällskapsburken så håvar man upp dem. Jag har dock aldrig lyckats få yngel vid planerad lek - de är grymma romrövare. Däremot hade jag spontanförökning av den lilla smycketetran i ett kar där de gick för sig själva. Mängder med flytväxter (flytormbunke). Blev iaf inte många yngel av det, men ändå.

        Lyckas du med planerad lek så ger de små kullar och ynglen är verkligt små när de kläcks. Infusorier som första käk. Även de vuxna har små munnar, så smått foder rekommenderas.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Johan W
          • May 2004
          • 40

          #5
          Har ett akvarium på kontoret med endast ett par Nannostumus mortenthaleri och ett par L089. AKvariet är fyllt med rötter och växter. Vattnen är ca 50% destvatten och 50% rel. mjuk Karlstadvatten, som jag byter ganska oregelbundet. Har inte brytt med så mycket om karet på sistone, men idag när jag matade så stack det fram ett ca 7-8 mm stort mortenthaleri-yngel! Tjoho!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Dom är som flera har skrivit rejält tuffa och skall man hålla dem i småakvarier så funkar det nog bara med en hane och flera honor.
            Dom är även "bra" hoppare
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Johan W
              • May 2004
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Dom är som flera har skrivit rejält tuffa och skall man hålla dem i småakvarier så funkar det nog bara med en hane och flera honor.
              Dom är även "bra" hoppare
              Ja, mer än ett par i mitt 60L går nog inte.

              Kjell, vet du hur fort ynglen växer? Det yngel jag såg var knappa cm, vilket borde betyda att tnglet kläcktes för en (elller flera?) månad sedan?

              Kommentar

              • suzanne.h
                • March 2005
                • 223

                #8
                Jag vet att de är dyra och ganska ovanliga. Tack för all info. Ska se om jag kan få tag på några. De skulle kunna passa bra hos mig. Skulle de kunna gå ihop med Nannostomus beckfordi?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Personligen skulle jag bara satsa på en sorts Nannostomus.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan W
                    Ja, mer än ett par i mitt 60L går nog inte.

                    Kjell, vet du hur fort ynglen växer? Det yngel jag såg var knappa cm, vilket borde betyda att tnglet kläcktes för en (elller flera?) månad sedan?
                    Jag tror att det fungerar bra med flera honor - snarare bättre än med bara 1.

                    MIna gick i ett 3.000 liters akvarium och i ett sådant ser man inga yngel och om det blir yngel så blev de garanterat uppätna så jag har inte en susning om din yngelfråga: jag skulle dock tro att ett yngel inte hiner bli 1 cm på bara en månad
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Personligen skulle jag bara satsa på en sorts Nannostomus.
                      Instämmer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...