Kardinaltetra eller Neontetra..hur är det nu då....???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    #31
    Ursprungligen postat av ansjo
    Malawi? Prova du om du vill, men jag vet hur det kommer att gå...
    Du menar att jag kommer blir fast totalt eller haha =)
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #32
      Ursprungligen postat av hannesc
      klart det kommer gå bra! men då är det ju helt nystart som gäller.
      Jo, en nystart kan väl vara roligt...har ju haft detta akvariet i 2 år nu...
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #33
        hÄR ÄR DEN RÄTTA LÄNKEN...SORRY

        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Ja, något kan ju vara kul att göra med karet då det kanske gått i stå för tillfället. Det är bara att fundera lite vilken väg du vill ta, afrikanska ciklider (inte bara Malawi), SA eller kanske Asien eller rent av en fisksoppa...Nu är det iofs tetror den här tråden handlar om, så kanske du bör starta en projekttråd istället....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Angående stimmen i Mats länkar ovan så är ju det lite "falsk varudekleration" som jag också har kört med på mässor. BtN-akvariet har definitivt anammat iden från mig.
            Tipset:
            1/ Köp en jäkla massa med kardinaler (funkar säkert med andra också) och med en massa menar jag minst 1.000 st i ett 720 liters.
            2/ Sedan kommer de garanterat att stimma tills de vant sig med akvariet. Det brukar ta ett par dagar när man har så många och längre varar ju inte en mässa
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ja, något kan ju vara kul att göra med karet då det kanske gått i stå för tillfället. Det är bara att fundera lite vilken väg du vill ta, afrikanska ciklider (inte bara Malawi), SA eller kanske Asien eller rent av en fisksoppa...Nu är det iofs tetror den här tråden handlar om, så kanske du bör starta en projekttråd istället....
              Ja, vi får väl se... =) Men då jag vill ha en ganska "stilrent akvarium" så blir det antingen malawi eller tetrorna... =)
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Angående stimmen i Mats länkar ovan så är ju det lite "falsk varudekleration" som jag också har kört med på mässor. BtN-akvariet har definitivt anammat iden från mig.
                Tipset:
                1/ Köp en jäkla massa med kardinaler (funkar säkert med andra också) och med en massa menar jag minst 1.000 st i ett 720 liters.
                2/ Sedan kommer de garanterat att stimma tills de vant sig med akvariet. Det brukar ta ett par dagar när man har så många och längre varar ju inte en mässa

                Jasså, är det så det fungerar...hmmm =)

                Men frågan är ju då varför stimmet på zoobutiken stimmar varje gång man går förbi??? Det är ju sådana där många kar i ställning som dom har på zoobutiker, och dom är ju inte så stora. Vad kan det vara 70-100 liters akv. och kanske 30-40 kardinaler i....

                Dom måste ju ha vant sig nu tycker man... =) Och dom är ju inte bara för i några timmar...

                Skulle jag köpa hem 30 stycken, så ger jag f-n på att dom slutar stimma....hahaha, men inte på zoo inte....
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #38
                  på zoo rör sig massa nya människor hela tiden. vilket skrämmer. hemma är det bara de som de känner igen. då slutar de stimma. mina fiskar kan gömma sig rätt ordentligt om man har nya vänner hemma.

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #39
                    Är det sant....! Näää lägg av nu...=)=) Men visst, det kanske stämmer...ska kolla det nästa gång vi har besök =)
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ja... nu kollade Kjell bara på filmerna - som enbart visar större "stim" i någorlunda stora kar. Jag har i massor av trådar diskuterat (och nämnde även lite i själva inlägget) teorier om varför tetror inte stimmar i någon större utsträckning i akvarium, speciellt inte några dagar efter att de introducerats i karet. Så, någon falsk varudeklaration var inte filmerna menat som - bara ren "ögonfröjd" - då jag anser att tetror, vilka som helst, inte stimmar i våra kar - iallfall inte på ett naturligt sätt.
                      Glöm nu allt gagg om att ha en eller flera stora fiskar i karet - eller att de "stimmar" bara för att "okänt" folk går förbi burken! När de har vant sig vid miljön och kan denna, och inte på naturlig väg kan simma mot nya betesmarker eller nytt näringsrikt vatten så stimmar de helt enkelt inte. (kolla vad som händer med tetrorna när du byter vatten - och riktar det nya vattnet i en ström i karet... hmmm? Det här handlar enbart om nytt vatten, inte det som kan riktas från filtret).
                      Att de ibland rör sig lite mer samlat i grupp är en annan sak - men detta är inte det stmmande vi vanligtvis förknippar med - stimmande!
                      Jag kan berätta att de 200 glödbandstetrorna på min film var hyfsat nyisläppta i karet när jag filmade - efter någon vecka var de - precis som alltid med tetror i kar - utspridda. De stimmade aldrig på detta sättet mer - förutom vid några få tillfällen då de höll ihop hyfsat - när det var lite roddande i burken eller större vattenbyte.

                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja... nu kollade Kjell bara på filmerna - som enbart visar större "stim" i någorlunda stora kar. Jag har i massor av trådar diskuterat (och nämnde även lite i själva inlägget) teorier om varför tetror inte stimmar i någon större utsträckning i akvarium, speciellt inte några dagar efter att de introducerats i karet. Så, någon falsk varudeklaration var inte filmerna menat som - bara ren "ögonfröjd" - då jag anser att tetror, vilka som helst, inte stimmar i våra kar - iallfall inte på ett naturligt sätt.
                        Glöm nu allt gagg om att ha en eller flera stora fiskar i karet - eller att de "stimmar" bara för att "okänt" folk går förbi burken! När de har vant sig vid miljön och kan denna, och inte på naturlig väg kan simma mot nya betesmarker eller nytt näringsrikt vatten så stimmar de helt enkelt inte. (kolla vad som händer med tetrorna när du byter vatten - och riktar det nya vattnet i en ström i karet... hmmm? Det här handlar enbart om nytt vatten, inte det som kan riktas från filtret).
                        Att de ibland rör sig lite mer samlat i grupp är en annan sak - men detta är inte det stmmande vi vanligtvis förknippar med - stimmande!
                        Jag kan berätta att de 200 glödbandstetrorna på min film var hyfsat nyisläppta i karet när jag filmade - efter någon vecka var de - precis som alltid med tetror i kar - utspridda. De stimmade aldrig på detta sättet mer - förutom vid några få tillfällen då de höll ihop hyfsat - när det var lite roddande i burken eller större vattenbyte.
                        Okej, ja jag förstår vad du menar. =) Men om jag ska göra om helst nu, så tror jag nog att det att det blir Malawi...det är ju också fridfullt att titta på...och sen blir det ljusare i karet, vilket jag vill ha. Så nu är det bara att boka en helg och sätta fart..

                        Kanske ska sälja en del fiskar till mitt zoo i helgen då...=)

                        Men frågan är vad jag ska ta för priser...???
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Ursprungligen postat av candra
                          Okej, ja jag förstår vad du menar. =) Men om jag ska göra om helst nu, så tror jag nog att det att det blir Malawi...det är ju också fridfullt att titta på...och sen blir det ljusare i karet, vilket jag vill ha. Så nu är det bara att boka en helg och sätta fart..

                          Kanske ska sälja en del fiskar till mitt zoo i helgen då...=)

                          Men frågan är vad jag ska ta för priser...???
                          Visst, OK.
                          Du kan kanske byta in dina fiskar mot några malawi? Lycka till med din makeover i karet!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...