Kardinaltetra eller Neontetra..hur är det nu då....???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Kardinaltetra eller Neontetra..hur är det nu då....???

    Vilken utav dom är den bättre stimfisken av dom två??

    Var inne på zoobutiken, där hade dom ett akvarium med karinaltetor, och när man gick förbi dom så stimmande dom till som bara den. När jag gick förbi neonerna så var det inte alls stim på dom när man kom nära.

    Båda akvariumena var lika stora och hade bara respektive fisk i varje akvarium.

    Kan det stämma att Kardinalen är den bättre stimfisken av dom två sorterna??

    Står i valen och kvalet om jag ska göra som jag först tänkte när jag skaffade mitt akvarium, 250 liters juwel.
    Att bara ha en sorts stimfiskar...som stimmar i akvariet...
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog vilja påstå att de är lika usla stimmare båda sorterna. Så fort de är trygga i ett kar så stimmar de knappast alls, men de är snygga för det och en god färgklick i karet!
    Ska du ha en tetra som stimmar är Rödmunstetran den tetra du ska köpa...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • BalsbyMange
      • June 2011
      • 38

      #3
      Håller me, mina rödmunstetror e mycket roligare än mina kardinaler. Kardinalerna rör sig ju bara om de e helt nödvändigt, som vid matning.

      Sent from my CM7 loaded Light.

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Hmm, undrar om vi har samma art. Mina kardinaler simmar högt och fritt och de stimmar hela tiden. Kanske inte världens simtokigaste, men de står ju inte stilla. Som de flesta andra fiskar skulle jag tro.

        Rödmunstetrorna stimmade förvisso, men de höll sig nära botten hela tiden, vilket jag tycker är litet trist.

        Kardinaltetror är riktigt fina fiskar!
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ett bra trick för att få tetror att stimma bra är att ha en större fisk i karet. som "skrämmer" dom en del. då stimmar de bra.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag skulle nog vilja påstå att de är lika usla stimmare båda sorterna. Så fort de är trygga i ett kar så stimmar de knappast alls, men de är snygga för det och en god färgklick i karet!
            Ska du ha en tetra som stimmar är Rödmunstetran den tetra du ska köpa...
            Håller helt med. Jag har ju t.ex. kardinaltetra och rödmunstetra i samma akvarium. Kardinalerna har aldrig stimmat, medan rödmunnarna är hyfsade på det.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Om man med stimmat menar att firrarna simmar omkring i en grupp så gäller bara en sort enligt mig, och det är rödmunstetran.

              Om man med stimmat menar att firrarna håller ihop och står mer eller mindre still hela tiden utom vid matdags så kan kardinaltetran funka.

              Sedan finns det en del firrar som håller ihop i stim när de känner sig osäkra. T.ex. vinkeltetran kan hålla tätt ihop några dagar/en vecka när de flyttas till ett nytt kar eller när karet är ommöblerat eller nya större firrar flyttas in eller när man gör ändringar i lystider. Men de anpassar sig snabbt och börjar hävda revir så fort de känner sig trygga. Det är annars en kul firre som mest håller till vid ytan.

              Om man vill ta steget från tetror till mindre firrar som håller ihop så är galaxyn (den heter säker något annat nuförtiden) en kul fisk som håller sig till sina egna. En regnbågsöring i miniatyr skulle jag beskriva den som. Men då skall man nog inte ha några scalare i karet då dessa gör processen kort med galaxyna.

              Även pygmécorysar är stimmande och jag kallar dem själv för "dansande pyjamasfiskar" Jätteroliga firrar!
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av TinaM
                Även pygmécorysar är stimmande och jag kallar dem själv för "dansande pyjamasfiskar" Jätteroliga firrar!
                Jepp, det är nog den bästa stimfisken jag har haft i mina kar!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  ett bra trick för att få tetror att stimma bra är att ha en större fisk i karet. som "skrämmer" dom en del. då stimmar de bra.
                  Det brukar inte vara så länge innan de blir vana av dessa fiskar med, och då slutar de med stimbeteendet igen...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #10
                    Hej på er!
                    Tack för alla svar =)

                    Jo, hade ju tänkt mig stim som går i grupp...och när jag var på Zoo...så var nämligen hotet förmodligen JAG, då jag gick förbi karet...

                    Och karet som jag har hemma, går vi förbi "hela tiden" (dålig placering, men det enda) Men nåt som också är fint är BARA kardinaler som även får "stå"i karet, men då ska det ju bara vara kardinaler..

                    Idag har jag bl a rödmunstetra ca 20 st...jättebra stim, MEN, dessvärre har vi ju inte dom starka färgerna...

                    Har sett på youtube lite, och visst är det fräckt med många i karet...

                    Sen beror det väl på också hur många dom är..är dom fler så känner dom sig väl tryggare.
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      ett bra trick för att få tetror att stimma bra är att ha en större fisk i karet. som "skrämmer" dom en del. då stimmar de bra.
                      Har ju 6 st stora scalarer...räcker det, haha men mina neoner (som jag också har) stimmar inte för det inte... haha. =)))
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av candra
                        Har ju 6 st stora scalarer...räcker det, haha men mina neoner (som jag också har) stimmar inte för det inte... haha. =)))
                        Det är just det, de har vant sig mot hotet och bryr sig inte längre. Även en sådan sak som att man går förbi karet lär sig fiskar att strunta i efter ett tag, däremot om man matar dem lite var gång man går förbi så kommer de fram istället....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • candra
                          • January 2010
                          • 455

                          #13
                          Ja, det är det jag märkt. Dom kommer
                          Fram när det är mat, känns bara för lite
                          Grötigt nu, och har tappat sugen.
                          Men samtidigt så har man dom ju kära.

                          Zoo frågade om jag skulle sälja fiskarna till dom...

                          Står i valet och kvalet.... :-(
                          // Candra


                          240l sällskap 20l Nano


                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            Stim eller inte, kardinaltetrorna är ju en otroligt mycket färgladare fisk. Sen tycker jag nog att mina håller ihop helt ok. Men jag har ju bl.a. en eldstjärt i karet också. Sälj hellre rödmunstetrorna, trist färglös fisk. (det gjorde jag).

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05599_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,5 KB
ID: 2134907
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • candra
                              • January 2010
                              • 455

                              #15
                              Ja, jag är ju inte bara ute efter själva stimmet.
                              Men sen har jag 6 scalarer. 5 siamesiska algätare, 5 praktbotior.
                              Khuli ålar 4 st .Och malar. och det är väldigt
                              Korkat att offra dom, för kardinaler kan jag tycka.

                              Det är det som är lite dilemmat här...
                              Praktisarna och siameserna har jag haft sen
                              Dom var små, och dom är rätt stora nu...

                              Men skulle det bli nåt så blir det nog kardinaler,
                              Nån som kan rekommendera nåt bra ställe i Sthlm so
                              Har fina ?? Jag tänkte mig bromma zoo...
                              // Candra


                              240l sällskap 20l Nano


                              Kommentar

                              Arbetssätt...