Problem med rödmunstetror.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry85
    • December 2010
    • 13

    Problem med rödmunstetror.

    Hej!
    Jag köpte i början av veckan 5 stycken rödmunstetror för att se hur de skulle klara av vattnet i mitt akvarium innan jag ev köpte fler. Inom loppet av 2,38h dog den första. Vet ej om detta kan bero på tidigare sjukdom eller problem vid frakt mm? Men detta är ganska extremt fort tycker jag att de ska behöva dö trots att jag visste om att de var lite känsligare än andra tetror. Vad har ni för synpunkter. Va iaf iväg på minisemester och kommer hem och 2 till är "borta" så jag antar att de dött och sedan blivit mat. Sedan har en blivit av med sin stjärtfena. Som en zoopet-medlem skrev i artbeskrivningens kommentarer så har den "försvunnit" på något konstigt sätt. Kan detta bero på vattnet eller har någon nafsat i sig den eller vad? Önskar råd från någon som haft rödmunstetror förut med både gott och negativt resultat.

    //David

    Ps: Att tillägga är att en verkar må prima ballerina iaf. Tips och trix önskas. Ds
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är egentligen omöjligt att veta varför en fisk dör - det är lite som att ringa till en doktor och säga - Jag är sjuk, vad är det för fel på mig

    Dör de så snabbt så beror det sannolikt på att vattenvärdena i påsen skiljde sig mycket från värdena i ditt akvarium, att konditionen kraftigt satts ner under transporten eller att de var rejält sjuka när du köpte dom. Om det var det senare så borde det dock ha synts på fiskarna i försäljningakvariet.
    Låter annars lite som om andra fiskar i akvariet gett sig på nykomlingarna - vilka andra fiskar finns det i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Larry85
      • December 2010
      • 13

      #3
      Hej Kjell!
      Vi såg inga tecken till synlig sjukdom men den fastnade i håven när personalen försökte fånga in dessa, de hade små taggar på stjärtfenan fick vi reda på. Detta ledde till en liten kamp mellan fisken och personalen, möjligtvis att det va denna fisk som dog först. Vi gjorde ett pH-test i vattnet och det va kanske något högt, iaf för dessa fiskar. Det låg på 7,2. Vet ej affärens pH-värde.
      Att tillägga är att vi åkte direkt från affären till hemmet med klassisk transportpåse, ej spec skakig resa. De fiskarter som finns mer i akvariumet är numera, zebrafisk, Kerri Super Blue, ancistrus, metallpansarmal, guppy, dvärggurami samt 1 eldstjärt. Våra tankar har väl gått mot eldstjärten som sagt, spec då vi sett den med en tidigare fisks skelett i sin mun vid ett tillfälle.

      Kommentar

      • Larry85
        • December 2010
        • 13

        #4
        Eldstjärten är oftast lugn men har setts jaga nästan alla fiskar innan vid något tillfälle.

        Kommentar

        Arbetssätt...