Någon som haft stänktetror ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Någon som haft stänktetror ?

    Stänktetror verkar ha ett intressant sätt att "yngla av sig". De verkar inte heller vara så lätt att hitta i zoobutiker .Har någon några erfarenheter av denna tetra , hur man får dem att trivas , leka etc?
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Du får fråga din akvarieaffär om du kan titta på deras beställningslista/prislista över olika fiskar som dom får av grossisterna dom beställer av
    Hittar du stänktetra så frågar du helt enkelt bara om dom kan ta hem dom åt dej

    c90368 här på forumet har haft dom...
    Här är hans film.
    Stänktetra fäster rommen på undersidan av locket, (Juwel akvarium).
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har haft dem, och får du tillfälle att skaffa några så gör det! Absolut en av de snyggaste tetrorna, och att den har ett eget sätt gör inte saken sämre.
      Tyvärr hann de aldrig leka hemma hos mig, då karet sprack, men kompisen som tog över dessa fick lek på dem och det var tydligen jäkligt häftigt. Se till att karet är täckt då de hoppar, de vill ha stor simyta och befinner sig inte mycket tid annat än precis under ytan.
      Jag vet att grossisten Imazo har dessa hemma lite till och från, men det hör nog till vilken årstid det är som de kan fånga dem. Annat än vildfångade har jag inte sett ute på marknaden.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag har också haft dem, och kan rekommendera dem Mina lekte, även om jag aldrig såg några yngel, då de lekte i ett sällskapskar. Om jag minns rätt så hade jag en Anubias som växte ovanpå en stor rot, och som hade en del blad ovanför ytan, där de hoppade upp, och la äggen.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Underbara fiskar!! Ganska revirhävdande (hannarna kan slåss en hel del). Både stort simutrymme plus något utrymme med flytväxter rekommenderas. Hos mig har de både lekt och fått yngel, inte särdeles svårodlade om man bara tänker på att de dels knaprar egen rom/yngel samt att ynglen är små (har små munnar). Även som vuxna har de rätt små munnar, därmed smått foder. Inte speciellt krävande avseende vattenparametrar, blev yngel även i Malmös gamla knallhårda kranvatten (GH 17, KH 11-12).

          Är de bara i bra kondition så brukar de leka regelbundet. Inte särdeles kinkiga med lekplats. Roligast är väl om de kan få ett blad att hoppa på (5-6 cm ovanför vattenytan verkar vara ett bra avstånd). Annars leker de mot täckglaset eller sidorutan på akvariet. Vill du verkligen odla dem så kör bara ett par i akvariet, extra fiskar kan störa leken (är också vanligt att en del rom ramlar ned, den klipps obönhörligt av andra fiskar).

          Brukar finnas hos grossisterna iaf, och Akvarietjänst i Malmö brukar ha dem. I Danmark finns de i många butiker (odlade).
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          Arbetssätt...