Piraya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alfon
    • February 2011
    • 7

    Piraya

    Tja!

    Ska snart flytta till en ny större lägenhet och ska då skaffa mig ett akvarium med just Pirayor. (rödbuks)
    Jag har haft Pirayor tidigare men endast varit "barnvakt" i några månader, jag har plats för ett akvarium på 1500L och har tänkt skaffa 15st. MEN innan vill jag veta om det är tillräckligt, alla har ju så olika åsikter och här på zoopet står det en sak och på andra sidor en annan. Jag vill ha minst 15st då dom ska få känna stimkännslan ordentligt och genom den få tryggheten eftersom det är fega små rackare =) men om detinte är stort nog så får jag skaffa något annat att ha i akvariet. ös på komentarer och åsikter!
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    jag skulle kalla mig kvalificerad att svara ja på att du kan ha 15 st i ett 1500L beroende på bottenyta.. tänkte du dig LängdDjupHöjd 400x60x60 eller 250x60x100 så nej, säger vi däremot 200x120x60 så absolut.. du får ju ha en djävulsk filtrering men det brukar ju vara det minsta problemet..

    "problemet" med pirayor är ju oftast att folk tröttnar till fördel för andra fiskar eftersom du börjar läsa på om pirayor, snubblar över en artikel om något annat, inser att det enda du kan ha med pirayor är just pirayor..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Hey, 1500 liter är ju ett monsterakvarium. Ett sånt stort kar för 10 fiskar. Litet extremt kanske?
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Ursprungligen postat av Kapten Zoom
        Hey, 1500 liter är ju ett monsterakvarium. Ett sånt stort kar för 10 fiskar. Litet extremt kanske?
        Vet du hur stora RBP blir?

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
          Hey, 1500 liter är ju ett monsterakvarium. Ett sånt stort kar för 10 fiskar. Litet extremt kanske?
          allt handlar ju om hur man fördelar sina liter.. har du ett 8 meter långt väggakvarium kan du ju inte ha något annat än neoner och regnbågar ändå.. :P

          nej, rbp blir 30cm + om man sköter dem rätt..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Ove.P
            • March 2007
            • 168

            #6
            Med rödbuks piraya så antar jag att du menar Pygocentrus natteri, och den blir väl kring 35 cm.
            jag har själv ingen erfarenhet av pirayor. jag håller centralare bland annat flera olika Viejor som är 30-35 cm, 15 vuxna Viejor skulle behöva ett betydligt större kar än 1500 liter. Men pirayor är ju stimfiskar så det kanske fungerar, men jag tycker 1500 liter låter litet till så många 10 låter mer lagom, men det är bara min amatöraktiga åsikt.
            www.ciklid.org

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Jag hade själv pirayor en gång i ett akvarium som var 600x60x60 cm - men jag skulle nog vilja påstå att de är rätt fredliga fiskar som funkar bra i ett akvarium av den storlek som anges i zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=481&SOK=1

              men visst har du råd och plats med ett akvarium på 1500 liter så är det ju bara bra
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                ett stim på 15 kan nog bli lite svårt att klämma ner i ett 720? inte ens jag skulle göra det.. haha..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  I ett "mindre" akvarium behöver inte stimmet vara så stort för att de skall känna sig "trygga"
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    "Jag har haft Pirayor tidigare men endast varit "barnvakt" i några månader, jag har plats för ett akvarium på 1500L och har tänkt skaffa 15st. MEN innan vill jag veta om det är tillräckligt, alla har ju så olika åsikter och här på zoopet står det en sak och på andra sidor en annan. Jag vill ha minst 15st då dom ska få känna stimkännslan ordentligt och genom den få tryggheten eftersom det är fega små rackare =)"
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Alfon
                      • February 2011
                      • 7

                      #11
                      Kul med så många svar! Det går ju som sagt säker bra med mindre men jag tänkte att platsen endå finns hemma och dom lär ju inte klaga på störe, man vill ju ge både dom och mig själv så bra förutsättningar som möjligt. Men det är kanske bättre med 10st? tanken från min sida ärjust den att dom ska få stimma och på så sätt känna trygghet, samtidigt som jag inte gätrna vill ha ett så stort akvarium som sen känns "tomt" på fisk. Men dom ska ju samtidigt kunna dra sig undan lite om det blir lite väl mycket gruff ibland!

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        äh vad fan har du utrymmet så kör all in! det är som med tatueringar.. de som verkligen brinner för det brukar bara ångra att de fegade i början och körde något litet! kör så stort du får plats och har råd med är mitt råd!
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • bong
                          • November 2008
                          • 1087

                          #13
                          jag hade 13st i ett 540 drog upp asen till 15cm sen tröttnade jag och sålde dem. Kan säga att det small i täckglasen varje gång jag kom in i rummet Räddare fisk har jag inte ägt....
                          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                          Kommentar

                          • Alfon
                            • February 2011
                            • 7

                            #14
                            Tyvärr kommer flytten dröja ett tag till men har ev en liten lokal i närheten på g så jag hoppas kunna starta upp där lite tidigare!

                            Nu hittar jag så klart inte sidan igen men läste någonstans om en som hadde Pirayor och oscar ciklider i samma akvarium. Stora pirayor kanske va runt 6-7 st med fyra fullvuxna oscar, hur funkar det i längden tror ni? bara en tidsfråga tills Pirayorna simmar ensama? Skulle själv inte våga ha några andra fiska med pirayor!

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              ja, konstiga kombinationer sker ju.. har själv haft ett stim serpa-tetror med massa stora rovfiskar.. men man ska ju inte bli förvånad om pirayorna är själva sedan.. oftast fungerar sådant om man har haft dem tillsammans sedan de var små..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...