Nannostomus beckfordi?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sittrica
    • March 2011
    • 17

    Nannostomus beckfordi?!

    Hej!

    Jag råkade få hem 4 st Nannostomus beckfordi (Guldpennfisk/Guldbandstetra/Piranga tetra) av misstag, och hittar väldigt lite svensk info om dessa!

    Nån som har en erfarenhet av dem?!

    Tacksam för svar!
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Måste infon vara svensk ? =)
    Vet inte vad du är ute efter för info , men här står det lite basuppgifter om dom iaf.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Sittrica
      • March 2011
      • 17

      #3
      Tackar!
      Det var just nån sån info jag var ute efter! =)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Har haft dem i omgångar, för många år sedan. Trevliga fiskar, brukar hålla till i mellannivån/uppåt. Hannarna fightas ofta och mycket, men skadar inte varandra. Lättlekta men ynglen är små. Med mycket flytväxter brukar det kunna bli något som överlever ändå. Små munnar = smått foder.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Sittrica
          • March 2011
          • 17

          #5
          Jo, jag märkte att dom har små munnar då jag testade att ge dem några korn granulat som inte kom in i munnen på dom! :P
          Slängde då i lite cyclops till dom, och det funkade fint, ska testa med röda mygglarver och flingfoder också, så får vi se vad dom tycker...

          Är dom fenbitare? Dom naggade på fenorna på mina Corydoras panda när dom satt i samma transportpåse, inget jag direkt märkt av efter det, men skulle vara bra att veta om man skulle vilja skaffa nåt med längre fenor senare...

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Ursprungligen postat av Sittrica
            Tackar!
            Det var just nån sån info jag var ute efter! =)
            Googlade namnet och var första eller andra träffen, så svårt kan det inte varit att hitta info =)
            men hjälper gärna till =)
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Jag har ett gäng. Mycket trevliga. Svårt att tro att de biter fenor och de äter allt som ryms i munnen, även röda mygg.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Har aldrig märkt av att de är fenbitare, de funkar inte så. Älskar iaf alla former av smått foder, cyclops, nykläckt artemia, moina, whatever. Tåliga och rätt straight forward för att höra till pennfiskarna. Ett enkelt och billigt skådespel också, de har ett beteende som är lätt att fastna för. Ger man dem ett bra gäng med utspridda flytväxter så kan hannarna ta revir med lite space emellan, de kör sina rundor, fightas en del, flirtar med honorna, leker lätt och är dessutom snygga. Inte särdeles platskrävande heller, en av få arter som funkar i akvarium från 60 liter och uppåt. Svårt att begära mer...

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                Arbetssätt...