neontetror : tips o tricks

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decals
    • January 2011
    • 101

    neontetror : tips o tricks

    Hej!

    förförra veckan köpte jag fyra neontetror fast efter ett tag så slutade de att stimma och delade på sig så de simmadeför sig själva. Blev då besviken eftersom det är grymt snyggt med stimmfisk! Så förra helgen köpte jag fyra neontetror till i hopp om att få ett fungerande stimm.

    Fast så blev det inte ... De har nu gått en vecka och de stimmar ej. De ser ut bara att bete sig aggressivt mot varandra och naffsa eller jaga varandra i hög fart.

    Jag startade akvariumet för tre veckor sen nu och det är ett femtioliters .
    Har sammanlagt tre guppys och en nyköpt mal och de åtta neontetrorna.


    Dum fråga men vad kan jag göra för att få deem att stimma?

    Har ni andra tips för att få tetrorna att trivas som bäst ?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Skaffa fler neoner, ju fler de är desto bättre stimmar de.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      tyvärr stimmar inte fisk på order - är livet tryggt och man inte behöver jaga ihop så är det inte mycket stim - neoner och andra strömlinjeformade tetror verkar stimma mest under morgon och kväll - de tider då de förmodligen jagar i sina egna vatten. Jag har ett gäng med svarat neoner i en 100L burk - de stimmar bara vid mat tider - typ skymningstid och när de känner sig hotade....
      Andra tetror som de mer mer tillplattad kropp stimmar ännu mindre
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Jesper G
        • March 2011
        • 17

        #4
        Jag har faktiskt samma "problem". Fast jag köpte 13 neoner samtidigt. Mina neontetror var dom första "invånarna" i mitt 112 liters kar. Dom har aldrig varit mer en 5 st i grupp samtidigt. Kan det vara så att dom känner sig "tuffa" och inte behöver skydd av att stimma?
        Mitt Akvarie 112Liter

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Om man sätter i en lite stor och "farlig" fisk i karet, brukar stimfiskar hålla ihop bättre. Vad för sådan som skall passa i ett 50-literskar vet jag dock inte.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Jag har fått info från en kunnig person att stimfiskar inte stimmar i ett litet akvarium eftersom de ändå ser varandra hela tiden.
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ibland stimmar de inte helt enkelt. jag har 45 st koppartetror o de stimmar inte så ofta. bar om nån av de större fiskarna gör ett utfall eller att de leker.

              för att de ska stimma behövs ofta en större "farlig" fisk i karet. precis som jens säger. annars är de all over the place.

              men som sagt. hitta en större, farlig fisk till ett 50L är nog knivigt

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Skaffa en liten crenicichla regani så stimmar de så tight att du undrar om de kan simma på det sättet.

                Jag gjorde detta med 30 tetror och tyvärr blev alla uppätna på en vecka. Det triggade till lek hos reganis i alla fall.

                Ledsen för detta brutala hanterandet av neonerna.
                Checking out...

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Jag hade 8 neontetror. De var i mitt tycke väldigt vackra, men tyvärr väldigt skygga. De hängde mest i bakgrunden bland växtligheten. Då är svart neontetra mkt roligare.

                  Neontetran påminner litet om praktbotia som jag fick hem två stycken av igår. Verkar inte simma runt i onödan.

                  Fortfarande är mina guldfiskar i särklass roligast. 1 de simmar faktiskt runt, nästan tar sats från sida till sida. 2 de blir glada när jag kommer (eller hungriga) 3. stoppar jag fram ansiktet på ena gaveln kommer de nyfiket fram och tittar.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Jag har 25 neoner i 160 liter, och de stimmar bara när det är mat eller de jagar (dvs när de fått korn på små yngel i akvariet). Övrig tid cruisar de omkring lite här och där, dock ofta i smågrupper.

                    När det kommer ny fisk stimmar de en stund tills de konstaterat att den inte utgjorde något hot.

                    Kommentar

                    • Decals
                      • January 2011
                      • 101

                      #11
                      Ja , Neontetrorna tycker nog inte att mina guppys är speciellt farliga

                      Men nu har jag märkt att färgen har börjat försvinna på ena tetran :o Den ser rätt 'blek' ut . Är det döden som knackar på dörren ellernågon sjukdom? För de andra neonerna har ju kvar sin färg ;o

                      Kommentar

                      Arbetssätt...