Pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alfon
    • February 2011
    • 7

    Pirayor

    Tjena!

    Går i tankar om att skaffa mig ett kar med pirayor, tycker att dom är riktigt snygga. jag har hört att dom är otroligt fega och hoppar högt bara man går förbi stämmer det?
    Jag hadde ett gäng i ett 240liters akvarium för ett tag sedan det va bara under ett par månader när dom va ca 5 cm, (fick äran att vara barnvakt medans polaren skaffade ett större akvarium) tyckte inte att dom va så fega men det kanske kommer när dom blir större? Har ingen kontakt med min piraya polare då han flyttat utomlands och vi tappat kontakten.

    Har förståt att akvariet måste vara ruggigt stort vilket är helt okej då platsen fnns, men jag vill ha alla tips ni kan komma på, hur många borde jag ha, akvarie storlek, inredning pump, borde jag köpa dom som yngel eller lite större mm.

    hoppas på lite fina tips!
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    #2
    Finns flera sorters pirayor, men har man många så ska dom inte vara så fega. Karstorleken beror på vad du har för piraya men runt 700-1000L borde du ha i alla fall.

    Kommentar

    • Alfon
      • February 2011
      • 7

      #3
      Jag har tänkt mig den i akvariebutikerna vanligaste pirayan med röd buk, Pygocentrus natterei? ett akvarium på 700L ska ju räcka enligt zoopets fiskbeskrivning men jag har tänkt mig 800-1000L, står att det är en stimfisk men inte hur många man bör ha vet du nån vad som gäller 10st?

      Kommentar

      • Alfon
        • February 2011
        • 7

        #4
        kan det fungera att ha zebraciklider i samma akvarium? dom ska ju va tuffa och kunna ta för sig!

        Kommentar

        • joelvuo
          • September 2009
          • 771

          #5
          Rödbukarna är nog dom som är fega, vet inte hur många du ska ha men i alla fall 10. Helst ska du ha så att dom får mycket bottenyta/simyta, tror det skulle bli fett med ett standard 960 (L200xD80xH60cm)

          Kommentar

          Arbetssätt...