Hur mycket hoppar egentligen bilbukar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Hur mycket hoppar egentligen bilbukar?

    Jag funderar så smått på att skaffa bilbukar till mitt 150l men tvekar dels pga. att jag har två rätt så tuffa bågfensciklider, men också att de verkar hoppa så hemskt mycket? Jag kan fixa tättslutande täckglas, så att de inte tar sig ut, men om man hittar fiskar över hela rummet efter några vattenbyten ...? Har dessutom ungefär 2 cm mellan yta och täckglas. Ska jag skaffa några vill jag förstås att de ska trivas och helst inte hoppa ut för jämnan Vad tror ni?
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    Yes bilbukar visar med stor tydlighet att de är flygfiskar... Det är så att det räcker inte att andra fiskar jagar dem - ibland så jagar de varandra oxå. jag hade bilbukar förut - alla utom en hoppade ur och dog... Men den sista levde i säkert fem år -jag fick intrycket av att denna sista inte ville umgås med bilbukar överhuvud för när vi köpte nya så umgicks han inte alls med dem och snart var han ensam igen...
    Nu skall jag testa igen men har tätslutande lock och mer växter vid ytan för dem att häng vid.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Oj det verkar som att de hoppar väldigt mycket då. Men jag förstår inte riktigt, hade du eller hade du inte riktigt tättslutande täckglas?

      Kommentar

      Arbetssätt...