Gamla och magrande glödbandstetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Gamla och magrande glödbandstetror

    Jag har ett stim glödbandstetror som vi haft i ett antal år. Några av honorna har blivit mer silverfärgade/grå det senaste halvåret, "gamla" tänker jag. Nu kan jag också se att några av dom verkar magra, man kan se revbenen på dom jättetydligt (se foto) http://img193.imageshack.us/i/img4601k.jpg/

    Jag undrar om ni behåller gammal fisk tills den visar med simsätt, beteende eller färg att den håller på att dö? Eller avlivar ni t.ex. magra gamla fiskar trots att dom är pigga och uppför sig som vanligt? Ja, det är kanske en dum fråga, men jag förordar alltid avlivning av djur förr än senare om man vet vart det är på väg men blir så kluven när jag ser hur pigga dessa är. Kanske bäst att bara vänta och se? Visar dom att dom mår dåligt och inte bara är magra blir det ett lätt beslut.

    Tänker att många djur, även människor ofta blir magra mot slutet. Kroppen kan inte tillgodogöra sig näringen i maten så bra längre.

    Kan ni som jag se revbenen på bilden?

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Så är det här i livet och jag kan bara gratulera dig att du har fisk som får må bra och trivas i ditt kar tills de blir så gamla. Det är bara att låta dem vara ifre i karet tills du ser dem må så dåligt att det är barmhärtigare att ta bort dem...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack, Anders för svaret. Ja, det låter ju vettigast att vänta och se. Ok, dom är magra, men pigga och glada (?) som vanligt.
      Stimmet på 10 st var intakt i flera år tills en dog för två år sedan ungefär. Visst känns det bra att få ha dom så länge att dom blir gamla. Har en kinesisk algätare också som varit med ännu längre. "Hon" är i otroligt bra skick och lika aktiv som när hon var ung. Verkar inte ha blivit gammal ännu, inga tecken på det iaf.
      Fler med gamla fiskar?
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av ilzetas
        Jag har ett stim glödbandstetror som vi haft i ett antal år. Några av honorna har blivit mer silverfärgade/grå det senaste halvåret, "gamla" tänker jag. Nu kan jag också se att några av dom verkar magra, man kan se revbenen på dom jättetydligt (se foto) http://img193.imageshack.us/i/img4601k.jpg/

        Jag undrar om ni behåller gammal fisk tills den visar med simsätt, beteende eller färg att den håller på att dö? Eller avlivar ni t.ex. magra gamla fiskar trots att dom är pigga och uppför sig som vanligt? Ja, det är kanske en dum fråga, men jag förordar alltid avlivning av djur förr än senare om man vet vart det är på väg men blir så kluven när jag ser hur pigga dessa är. Kanske bäst att bara vänta och se? Visar dom att dom mår dåligt och inte bara är magra blir det ett lätt beslut.

        Tänker att många djur, även människor ofta blir magra mot slutet. Kroppen kan inte tillgodogöra sig näringen i maten så bra längre.

        Kan ni som jag se revbenen på bilden?

        Mvh, Carina
        Jag har gjort lite olika - mina Buenos fick gå till himlen när ST Per hämtade dem själv och mina två åldriga serpatetror skickade jag till himlen när de gick mig ur händerna i fråga om aggressivt beteende och som pensionärer delade upp akvariet i två delar och akvariets övriga innevånnare fick mycket motion och hårt arbete när de försökte hålla sig exakt i mitten för att inte komma in i vare sig den ena eller den andra ilskna pensionärens område.

        För övrigt så har alla mina tetror levt länge - hade kardinaler i mer än fem år innan scalaren växte ifatt dem och åt upp dem...

        men det är skönt att se att fler än jag får gamla fiskar
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Tack för svaret, helpek!

          När jag spanade in mitt akvarium igår såg jag att tetrorna var pigga som vanligt - men en färre! En måste ha dött. Har så infernaliskt mycket växter nu inför flytten till 300 L så jag kunde inte hitta kroppen, men ska söka vidare idag. Kanske börjar dom falla ifrån helt naturligt nu pga sin höga ålder?

          Jag uppskattar att tetrorna är gott och väl över 5 år. Och kinesiska algätaren ännu äldre. Ja, det är kul att få ha dom så länge, ett helt fiskliv

          Mvh, Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av ilzetas
            Tack för svaret, helpek!

            När jag spanade in mitt akvarium igår såg jag att tetrorna var pigga som vanligt - men en färre! En måste ha dött. Har så infernaliskt mycket växter nu inför flytten till 300 L så jag kunde inte hitta kroppen, men ska söka vidare idag. Kanske börjar dom falla ifrån helt naturligt nu pga sin höga ålder?

            Jag uppskattar att tetrorna är gott och väl över 5 år. Och kinesiska algätaren ännu äldre. Ja, det är kul att få ha dom så länge, ett helt fiskliv

            Mvh, Carina
            Ja tror att det är naturlig avgång när du har så gamla tetror. Jag har oxå varit med om att rullatorburna fiskar har försvunnit i akvariet - misstänker att de andra pensionärerna äter upp liken för de står inte att hitta ens i mindre bevuxna akvarier...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            Arbetssätt...